V létě z Brna zmizí třetina cestujících. Ubyde i spojů

Brno/Zlín - Moravskou metropoli s příchodem prázdnin opustí tisíce studentů. Dopravní podnik města Brna (DPMB) odhaduje, že v létě přichází o třetinu pravidelných cestujících. Lidé si proto musí zvyknout na letní jízdní řády a s nimi spojené delší intervaly mezi jednotlivými spoji. A školní spoje z jízdních řádů zmizí také na východě Moravy.

„Na důležité zastávky jsme nasadili naše informátory, kteří podávají cestujícím informace o aktuálních výlukách,“ potvrdila změny v dopravě mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová. Opravy kolejí omezily dopravu například na lince 1, která jezdí na přehradu nebo k brněnské zoo. Náhradní linka do Bystrce či Komína bude jezdit z Mendlova náměstí. Změny se dotkly i tramvaje x3, ta jede po pravidelné trase pouze do zastávky Česká, až na konečnou do Bystrce ji nahradí spoj x14.

„Potřebujeme opravit tramvajové tratě, protože jsou tam materiály, které dosluhují. Rekonstrukce dosáhnou téměř sta milionů korun,“ vypočítala Hailichová. Další velké omezení čeká i tramvaje do Komárova. Tramvajová linka číslo 12 zajíždí jen na Zvonařku, tam budou muset cestující přesednout do náhradních autobusů x12.

Nové jízdní řády brněnské MHD najdete zde a Dopravní společnost Zlín-Otrokovice plánuje tato omezení.

Jízdní řád nové vlakové linky do Bystřice nad Pernštejnem stahujte zde. Výluky na železnici hledejte tady.


Delší intervaly odjezdů hlásí i železnice nebo autobusy integrované dopravy. Kromě výluk a omezení přichází s prázdninami i pozitivní změny: například vlaková linka S31 bude nově zajíždět z Nevědice až do Rovné-Divišov. Do jihomoravského integrovaného systému tak přibudou tři nové zóny.

Brněnská tramvaj
Zdroj: ČTK
Autor: Igor Šefr

Brno přechází na zemní plyn

V létě začne Brno brázdit 12 nových autobusů na zemní plyn. Pokud se osvědčí, nakoupí DPMB dalších 88 vozů. „Hlavní cíle jsou tři: snížit negativní vliv provozu autobusů na životní prostředí v Brně až o 766 kilogramů prachových částic za rok, dále obnovit vozový park, a tím zvýšit podíl nízkopodlažních autobusů ze 40 na 70 procent, a zároveň chceme snížit finanční náklady na provoz,“ vysvětlila Hailichová.

Za dodávku prvních 12 vozů zaplatí podnik 72 milionů korun, plnící plynová stanice ve Slatině jej pak přijde na dalších 50 milionů. Zbývající vozový park na zemní plyn pak pokryje 400milionová dotace. Brno má celkem asi tři stovky autobusů, nejstarší z nich jsou ještě z roku 1989.

Ve Zlíně už také platí přes mobil

S prvním červencovým dnem začne zlínský dopravní podnik nabízet sms jízdenky. „Vycházíme tak vstříc zejména mladším cestujícím, kteří si zvykli v každodenním životě využívat mobilní technologie,“ uvedl za Dopravní společnost Zlín-Otrokovice Jiří Ondráš. K dispozici bude 40minutová jízdenka za 20 korun a celodenní sms jízdenka za 90 korun, včetně zlevněné varianty za 45 korun.

„Než si na to lidé zvyknou, rádi bychom takto prodali jízdenky přibližně za 800 tisíc korun,“ odhadl ředitel podniku Josef Kocháň, podle kterého zlínská dopravní společnost ročně přepraví 32 milionů cestujících. „Výborné je to pro návštěvníky Zlína, kteří se příliš neorientují a neví, kde by si lístky měli koupit. SMS jízdenku znají i z jiných měst,“ naznačil možné využití mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Železnice přidá vagony pro cyklisty

Až do konce září funguje na železnici cyklovlak Pálava, který vozí cyklisty z centra Brna přes Břeclav a Valtice až do Mikulova. Podobná linka funguje o víkendech a svátcích také směrem na Vysočinu. Cyklovlak Pernštejn vyjíždí z Brna přes Tišnov, Bystřici nad Pernštejnem do Nového Města na Moravě nebo Žďáru nad Sázavou.

Komu se nechce s kolem vláčet, může si jej vypůjčit přímo na nádraží. Například na jihu Moravy fungují půjčovny kol Českých drah ve stanicích Břeclav, Znojmo, Hodonín nebo Veselí na Moravě. Za celodenní půjčení kola zaplatí zájemci 250 korun, kolo si ale cyklisté mohou vypůjčit i na celý týden. Vratná kauce za jedno kolo je tisíc korun.