Vlaky na letiště v Mošnově vyjedou v dubnu 2015, ale v provizorním režimu

Ostrava – Moravskoslezský kraj a České dráhy se nemohou shodnout na tom, jaké vlaky by měly jezdit na mošnovské letiště Leoše Janáčka. Dráhy chtějí na nové soupravy miliony navíc, kraj to ale odmítá. Provoz nové železniční trati, která má jako první v Česku vozit pasažéry až k odbavovací hale, tak bude zatím provizorní. Termín zahájení vlakové dopravy v dubnu příštího roku dráhy zřejmě dodrží, oproti původnímu záměry tam ale budou jezdit starší vozy a méně často.

Stavba nové železniční trati za 580 milionů korun pokračuje podle plánu, první pravidelné vlaky s cestujícími na letiště v Mošnově u Ostravy by měly vyjet 13. dubna 2015. Původně tam měla ale jezdit každou hodinu nová linka S4, která měla vést z Havířova přes centrum Ostravy. Místo toho se dráhy a kraj dohodly na kompromisu. Na letiště prodlouží fungující trasu S2 z Mostů u Jablunkova přes Bohumín, která jezdí jen co dvě hodiny se staršími soupravami CityElefant.

České dráhy chtějí, aby jim kraj platil po dobu 30 let 4,5 milionu ročně na odpisy dvou až čtyř nových jednopodlažních elektrických jednotek, které chtěly do Mošnova zavést. Kraj, který se s dopravcem zatím nedohodl ani na placení nákladů na vlaky za letošní rok, to odmítá. „České dráhy po nás požadují téměř 900 milionů, což je pro náš rozpočet neúnosné,“ potvrdil náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniel Havlík z ČSSD.

Zahájení stavby trati železnice na letiště
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

Také generální ředitel Českých drah České televizi řekl, že důvodem změn jsou peníze. „Zatím jsme se na financování mošnovského projektu s krajem nedohodli. Potřebovali bychom několik milionů, abychom mohli do Mošnova jezdit s novými stroji,“ řekl šéf Českých drah Daniel Kurucz. Podotkl, že soupravy CityElefant nejsou špatné, ale je to jen náhradní řešení. „Myslím si, že na novou infrastrukturu patří nové vlakové jednotky, zvláště když se jedná o letiště,“ dodal Kurucz.

Hejtmanství taky preferuje nové jednotky, chce však dráhy přimět k tomu, aby peníze na odpisy našly v úsporách. Kvůli těmto rozporům bude zřejmě vlaková doprava na letiště minimálně do konce roku 2015 provizorní.

Letišti Leoše Janáčka se nedaří

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově, které patří od roku 2004 Moravskoslezskému kraji, se potýká s nízkým objemem přepravy. Pravidelné lety fungují především do Prahy. Například v roce 2013 letiště přepravilo jen 260 tisíc cestujících, což je ještě o deset procent méně než předloni. Počet cestujících pravidelnými lety stoupl ze 130 tisíc na 170 tisíc. Charterovými lety však loni letělo jen 85 tisíc lidí oproti 152 tisícům v předloňském roce. O téměř 20 procent pokleslo také množství přepravovaného nákladu. Železniční trať by měla podle kraje zvýšit atraktivitu letiště, hejtmanství chce také začít dotovat nízkonákladové lety. Potřebuje k tomu souhlas Evropské komise.