Soutěž-nesoutěž skončila, motorové rychlíky zůstanou v režii ČD

Praha – České dráhy nepřijdou o rychlíkové linky Plzeň–Most a Pardubice–Liberec. Ministerstvo dopravy označilo jejich nabídku na provozování obou linek v příštím roce za lepší, než podala konkurenční společnost Arriva Transport, která patří německé Deutsche Bahn. Letos vyprší dlouhodobá smlouva státu s ČD na obě linky, novou soutěž na ně nestihlo ministerstvo vypsat. Ministerstvo již dříve chtělo o rok prodloužit kontrakt s dráhami, ale v polovině června podala alternativní nabídku Arriva. Ta nyní zvažuje, že se pokusí rozhodnutí ministerstva dopravy rozporovat.

Motoráky známé jako „rakve“ budou i v příštím roce vozit cestující mezi chmelnicemi na Žatecku nebo v Českém ráji. Ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu s Českými drahami o rok, protože nestihlo vypsat soutěž na nového dopravce. O přímo přidělenou zakázku měla zájem také česká dcera německého železničního obra DB, ale její nabídku na provoz s jednotkami Desiro označilo ministerstvo za méně kvalitní. „Oběma účastníkům byl dnes odeslán dopis s výsledkem řízení,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Kolik bude za rychlíky platit, zatím úřad nezveřejnil. Dráhy výši své nabídky také neuvedly, Arriva oznámila, že nabídla své služby za 133 korun na trase Liberec–Pardubice a 118,80 korun mezi Plzní a Mostem.

Osmileté smlouvy, které letos vyprší, získaly České dráhy v soutěžích. Nabídly tehdy velmi nízké ceny, stát přispíval kolem 30 korun za kilometr – podle pozdějších náznaků se mohlo jednat o podnákladové ceny. Oproti cenám jiných linek zveřejněným v minulosti ministerstvem dopravy jde asi o čtvrtinové náklady. Právě cena byla rozhodujícím faktorem i nyní – ministerstvo se nezajímalo o nic jiného, podle mluvčího Nováka například nehodnotilo nabízené soupravy. ČD tak mohou nadále používat motoráky, které do Liberce a Mostu jezdí dosud, ačkoli by – přes veškeré své přednosti – zřejmě neuspěly v tendru, jehož kritériem by byla například nízkopodlažnost.

„Rakev“ versus Desiro

Arriva nabídla motorové jednotky Siemens Desiro jako alternativu k drážním motorovým vozům řady 843 známým pod přezdívkou „rakev“, které na dvou rychlíkových linkách jezdí dnes a podle rozhodnutí ministerstva dopravy zůstanou i napřesrok. Zda by si byli cestující přilepšili, záleží na subjektivním pohledu každého z nich. Jistě by Desiro bývalo bylo vhodnější například pro cestující s kočárkem nebo jízdním kolem, protože je nízkopodlažní. V parných dnech by cestující mohli ocenit také klimatizaci. Výhodou „rakví“ mohou být měkčí sedačky, ale především podvozky s pneumatickým sekundárním vypružením, které i na zastaralých rozbitých tratích, po kterých rychlíky jezdí, zaručují klidnou jízdu. Co do stáří jsou na tom konstrukce obou vlaků podobně – řadu 843 dodala MSV Studénka v roce 1997, Desiro se vyrábí od roku 1999.


Arriva nepovažuje rozhodnutí ministerstva za spravedlivé. „České dráhy mohly podat nižší nabídku, vzhledem k tomu, že nemusí rozpouštět vysoké náklady spojené se zahájením provozu do jednoho roku a že nenabízí vozidla s klimatizací a nízkopodlažní částí,“ poznamenal generální ředitel české Arrivy Daniel Adamka. Firma proto uvažuje o tom, že se pokusí ministerské rozhodnutí rozporovat.

Ačkoli byly soutěže na rychlíky v plánu již několika ministrů dopravy, nebude v příštím roce jezdit v Česku žádný vysoutěžený dálkový spoj. Rychlíkové linky Plzeň–Most a Pardubice–Liberec byly historicky jediné, u kterých stát dotáhl do konce výběrová řízení. Před dvěma lety proběhl tendr také na trasu Ostrava–Opava–Olomouc, ale přihlásili se pouze dva dopravci, z toho jeden (Arriva vlaky) podle ministerstva nesplnil požadavky, a tak byl vyřazen. S jediným zbylým uchazečem Regiojetem soutěž nemohla pokračovat, nakonec spadlo po stůl i přímé zadání, o kterém tehdejší ministr hovořil.