Ze Šluknovska do Děčína nyní až o půlku rychleji

Dolní Poustevna - Po téměř 70 letech byl dnes slavnostně obnoven provoz na trati mezi Dolní Poustevnou na Děčínsku a německým městem Sebnitz. Cestujícím ze Šluknovského výběžku se výrazně zkrátí doba cestování do Děčína. První pravidelné spoje vyjedou v sobotu. Trať je důležitá nejen pro místní, ale i pro tisíce turistů mířících do národního parku České Švýcarsko. 

Poslední vlak projel na trase v květnu 1945. Od té doby cesta z Dolní Poustevny do Děčína trvala vlakem i autobusem zhruba dvě a půl hodiny. „Trasa linky přes Německo přinese lidem ze Šluknovského výběžku časovou úsporu při cestování do Děčína. Nejvýhodnější bude linka pro cestující ze západní části výběžku. Konkrétně občanům Dolní Poustevny se cestovní doba zkrátí o polovinu,“ uvedl náměstek ředitele Českých drah pro osobní dopravu Michal Štěpán.

Na zprovoznění trati čekali hlavně starostové. „Je to splnění velkého snu. Teď se nám otvírají dopravní cesty za vzděláním, kulturou, sportem, prací. Konečně budeme napojení na republikový železniční koridor,“ prohlásil starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.

Jízdné zlevní na 69 korun

Cestující budou vozit německé vozy Desiro. Vlakový personál i strojvedoucí jsou zaměstnanci Českých drah. Dopravcem jsou společně České dráhy a DB Regio. Na lince bude pro cestující z Čech do Čech platit tarif Českých drah a pro cestující z Čech do Německa tarif podle takzvaného malého pohraničního styku. Zatímco doposud stála jízdenka z Dolní Poustevny do Děčína 126 korun, po zavedení nového spoje zaplatí cestující 69 korun. První víkend provozu zavedly dráhy zvýhodněné jízdné, které bude 10 Kč nebo jedno euro (27,5 Kč).

Obnovení provozu mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz
Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral

České Švýcarsko bude celé dostupné po kolejích

Kromě obyvatel Šluknovského výběžku budou podle agentury CzechTourism používat nově zavedené vlaky také turisté. „Vlak obkrouží celý národní park od Děčína přes Krásnou Lípu, po Šluknovský výběžek do Bad Schandau a zpátky Labským dolem se bude vracet. Celý národní park tak bude dostupný po kolejích. Bude to mít velký význam pro vymýšlení dalších turistických cest a tras,“ uvedla Dana Štefáčková z obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko.

Do obnovy trati, která dříve sloužila také jako pašerácká stezka, investovala německá strana dva miliony eur (54,87 milionu korun). Správa železniční dopravní cesty dala 35 milionů korun. Zatímco na české straně se trať obnovovala, v Německu museli položit asi 500 metrů nových kolejí. Nová linka U28, která projíždí celou oblastí Českého a Saského Švýcarska, nese název Dráha národního parku - Nationalparkbahn. Přispět by měla i ke zvýšení zájmu turistů o region.

Po obnovení provozu mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz by v příštím roce měl následovat další obdobný počin. SŽDC a DB obnovují také trať z Aše do bavorského Selbu. Ta nepatří k těm, kde přestaly vlaky jezdit po druhé světové válce, nákladní doprava ustala až v 90. letech. Po rekonstrukci by se na ni v prosinci 2015 měly vrátit osobní vlaky.