Začíná oprava D1 při výjezdu z Prahy, alternativou je okruh

Praha – Zejména v odpolední špičce se řidiči ode dneška musí obrnit trpělivostí na úvodním úseku dálnice D1 mezi pražským Chodovem a Průhonicemi. Až do konce října zde bude probíhat plánovaná oprava. V každém směru se proto bude jezdit pouze dvěma pruhy místo tří. Ředitelství silnic a dálnic proto doporučuje využívat úsek hlavně mimo exponované odpolední hodiny. Další možností je objížďka po Pražském okruhu.

Video Mluvčí ŘSD: Doporučujeme úsek využívat mimo dopravní špičku
video

Mluvčí ŘSD: Doporučujeme úsek využívat mimo dopravní špičku

ŘSD chce D1 opravit mezi nájezdem na Pražský okruh u Modletic a Chodovem. Jde o zhruba devítikilometrový úsek. „Plánovaná je letos jen polovina té vozovky. To znamená směr z Prahy na Brno je v pořádku, ten opravovat nemusíme, ale ten opačný směrem do centra města je třeba už opravit,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Dělníci tu mají nejprve odbourat starou vozovku a opravit podloží. Následně položí nový povrch. „Budeme opravovat výtluky, trhliny, odvodnění, svodidla a také smyčku na sčítání dopravy,“ dodal mluvčí.

Práce chce ředitelství uskutečnit po etapách. První ve směru do centra Prahy má skončit 31. října, další pak bude v opačném směru probíhat od dubna do června. Ředitelství však doufá, že v obou případech bude možné předpokládaný termín dokončení zkrátit. Jednání mezi magistrátem a ŘSD ohledně toho zatím stále probíhají.

Zmiňovaný úsek je přitom statisticky nejvytíženější z celé D1. Ve špičce tu jezdí každým směrem až 4000 aut za hodinu, tedy víc než jedno za vteřinu. „Očekáváme kolony ráno ve špičce do centra, odpoledne ven z Prahy,“ dodává mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Možností, jak se omezení vyhnout, je několik. Řidiči mohou jet například po pražském okruhu do Jesenice a odtamtud po staré benešovské, nebo přes Říčany a po kutnohorské. Obě silnice bývají ale právě ve špičce už nyní často ucpané.


Omezení na dálnici D1 u Prahy se bude postupně posunovat, celá oprava bude mít čtyři etapy. První bude pouze dvoudenní, dotkne se jen směru na Brno, kde bude uzavřen levý jízdní pruh. V dalších dvou etapách bude až do poloviny srpna uzavřen levý a prostřední pruh ve směru na Prahu, jezdit se proto bude pravým pruhem a levým v opačném jízdním pásu. V závěrečné etapě se dělníci přesunou do části prostředního a do pravého pruhu ve směru na Prahu, jezdit se proto v tomto směru bude pouze levými pruhy v obou jízdních pásech.

Etapy opravy D1 u Průhonic:

  • 1. etapa: 8.–9. 7. (na Brno pouze pravým a středním pruhem, na Prahu všemi pruhy)
  • 2. etapa: 10.–19. 7 (na Brno pouze pravým a středním pruhem, na Prahu pravým pruhem a protisměrným levým pruhem).
  • 3. etapa: 20. 7.–16. 8. (na Brno pouze pravým a středním pruhem, na Prahu pravým pruhem a protisměrným levým pruhem – práce v delším úseku)
  • 4. etapa: 17. 8.–18. 10. (na Brno pouze pravým a středním pruhem, na Prahu levými pruhy obou pásů)

Oprava bude mít ale dopady také na dalších místech metropole. Praha v souvislosti s rekonstrukcí upravila řazení aut v jízdních pruzích a fungování semaforů v takzvané myší díře za Barrandovským mostem. ŘSD po Praze chce, aby kamiony z Jižní spojky na Pražský okruh nejezdily po ulici 5. května a D1, ale úsek objely a na okruh najely ze Strakonické.

Řidiči budou moci ve směru na Barrandov využívat na Barrandovském mostě při odbočování pouze pravý jízdní pruh - dosud mohli jezdit dvěma. Do tohoto pruhu mají zákaz vjezdu kamiony. Levý jízdní pás z původních dvou odbočovacích bude sloužit k průjezdu na Strakonickou - budou jím jezdit auta i kamiony. „V myší díře jsme vypnuli semafory a vše by mělo být průjezdné a snad fungovat bez problémů,“ řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Nynější opravy mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohly stát asi 14 miliard korun. Na opravované i nově stavěné úseky se počítá s využitím peněz z EU.

Nový povrch dálnice by měl také přispět k omezení hluku způsobeného provozem na dálnici. „Dojde ke snížení hlučnosti o 4 decibely. Je to asfaltový koberec, který v sobě má malé dírky a zvuk, který vzniká kontaktem mezi pneumatikou a vozovkou, je tak pohlcován tímto povrchem,“ vysvětlil vedoucí oddělení oprav dálnic Ředitelství silnic a dálnic Jan Staněk.