Od roku 2016 nebudou moci do centra Prahy auta starší 15 let

Praha – Starým autům, která nesplňují normu EURO 3, bude od 1. ledna 2016 zapovězen vjezd do širšího centra Prahy. Městská rada schválila rozsáhlejší variantu pro tzv. nízkoemisní zónu, kterou chtějí zavést. Kromě historického centra tak nebudou moci starší vozidla ani do Holešovic, na Smíchov či Strašnic.

Nízkoemisní zóna v podobě, kterou na doporučení odborné komise schválila pražská rada, bude zahrnovat většinu území uvnitř Městského okruhu, tedy od Holešovic a Dejvic po Smíchov a Bráník a od Hradčan po Strašnice. Bude možné objet ji například po Jižní spojce. „Konečné vymezení nízkoemisní zóny představuje největší rozsah, který je umožněn současným stavem pražské dopravní infrastruktury,“ píše se v dokumentu, který radní schválili.

Alternativní verze, o které radní uvažovali, byla co do území mírnější, měla se dotknout především levého břehu Vltavy, na pravém jen Starého a Nového Města, Bráníka a Krče, nikoli však Vinohrad či Strašnic. V tom případě by ale byla platila přísnější emisní norma.

Plánované nízkoemisní zóny na území Prahy
Zdroj: ČT24

Emisní limit EURO 3 splňují automobily vyrobené po roce 2001. Omezení tak postihne několik desítek tisíc vozidel, jejich počet se ovšem záhy zvýší – po dvou letech se limit zpřísní a do centra města budou moci vjíždět pouze auta splňující EURO 4 vyrobená po roce 2006. Majitelé automobilů si pro vjezd do Prahy budou muset kupovat nálepky za 80 korun – podobné, jaké jsou povinné v německých městech – které potom budou kontrolovat policisté.

Pražská nízkoemisní zóna ale bude mít řadu výjimek. V prvé řadě nebudou muset ekologické požadavky splňovat auta, která patří rezidentům, výjimku budou mít také vozy MHD či veteráni. Zákaz nebude platit ani pro armádní, záchranářské a hasičské vozy i pro držitele individuálních výjimek.

Zřízení nízkoemisní zóny si vyžádá umístění 193 dopravních značek. Finanční náklady na zřízení zón se podle dokumentu budou pohybovat mezi zhruba 642 tisíci korun až 1,1 milionu. Podporu zavádění nízkoemisních zón však slíbilo ministerstvo životního prostředí.

Ovzduší v hlavním městě automobilová doprava významně ničí. Podle údajů emisní inventury z roku 2011 zpracované Českým hydrometeorologickým ústavem byl v Praze podíl silniční dopravy na emisích oxidů dusíku 68 procent, na emisích benzenu 63 procent a na emisích benzo(a)pyrenu 71 procent. Podíl silniční dopravy na emisích prachových látek PM10 činil 95 procent.