Praha rozšíří modré zóny na celé širší centrum, pře se o Karlín

Praha – Magistrát hlavního města chce rozšířit parkovací zóny na celé širší centrum. V páté a šesté městské části začnou řidiči platit za místa na přelomu října a listopadu. O rychlé zařazení do modrých zón žádá i Praha 8, kterou magistrát z pilotu vyškrtnul – v opačném případě hrozí tím, že spustí vlastní parkovací systém.

První parkovací zóny se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu. Nyní jsou zóny v Praze 1, 2, 3, 7 a části Prahy 16. Nově by měly být pravděpodobně v celé oblasti uvnitř městského okruhu; radní rozhodli, že do konce měsíce vypíší dvě zakázky za 900 milionů korun na řízení nových zón v novém systému.

Předpokládaná cena zakázky je zhruba 893,3 milionu korun a s vítězi uzavře Praha smlouvy na pět let. Informační systém bude Prahu stát maximálně 45 milionů, správce se bude o zóny starat nanejvýš za 830 milionů korun. Přesná cena vzejde z výsledku tendru. Výdaje se městu rychle vrátí, protože od řidičů ročně vybere desítky milionů korun.

O modré zóny se mají podělit rezidenti i přespolní

V novém systému Praha rozdělí zóny na menší oblasti a lidé si budou moci vybrat, zda si koupí parkovací karty pro celou městskou část, nebo levnější jen pro okolí svého bydliště. V některých modrých zónách budou moci zaparkovat i přespolní řidiči. Podle plánu tak například v Dejvicích vzniknou rezidenční zóny i zóny smíšené.

„V ulicích, kde se parkuje i ve dvou řadách, by díky zónám měla být ta možnost, že zde najdou místo jak rezidenti, tak i ti, kteří přijedou o něco vyřídit – ale jen po dobu dvou hodin,“ uvádí mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši. „Nově umožníme v modré zóně parkovat i těm, kteří podnikají, bude zde možné platit i chytrým telefonem,“ doplňuje náměstek primátora Jiří Nouza.

Nyní v modrých zónách mohou zastavit pouze rezidenti či ostatní držitelé parkovacích karet. O víkendech se bude v zónách parkovat volně. Podle Nouzy chce město respektovat nejen trvalý pobyt, ale vyjít vstříc i mimopražským nájemcům. „Budeme to brát tak, že ten, kdo má nájemní smlouvu, může parkovat v rezidenční části,“ uvádí.

Pilotní program se má spustit na území Prahy 5 a 6 koncem září, a pokud se osvědčí, budou na něj převedeny současné zóny v centru.

Náměstek pražského primátora Jiří Nouza: „Registrovaných automobilů je v Praze 930 tisíc a máme-li jeden milion a 200 tisíc obyvatel, je to zřejmý nepoměr. Prahu nenafoukneme. Parkovacích míst nikdy nebude dostatek.“


Karlínská rozmíška. Udělá se Praha 8 pro sebe?

Parkovací plán také již stihl vyvolat „karlínskou rozmíšku“ mezi magistrátem a Prahou 8. Magistrátní úředníci totiž navrhli parkovací zónu uprostřed Karlína; od Thámovy ulice do centra by řidiči platili a směrem k Invalidovně parkovali zadarmo. Podle starousedlíků by ale takové řešení způsobilo dopravní kolaps; obyvatelé Karlína proto ve spolupráci s radnicí vyzvali magistrát, aby mapu ulic se zónami překreslil.

Mariánské náměstí spor vyřešilo tím, že Praze 8 dalo v pilotním projektu stopku. „Pro nás jde o naprosto hloupé a nepochopitelné řešení. Nekomunikací s magistrátem jsme se k přípravě takového plánu dostali jen pomocí zákulisních informací,“ reagoval místostarosta Prahy 8 Martin Švarc. „Jde o bouři ve sklenici vody. Potřebujeme víc času na to, abychom celý systém zavedli. Spuštění v Karlíně bude o měsíc posunuto,“ kontruje náměstek Nouza.

Na tento příslib magistrátu se ale podle radních Prahy 8 nedá spoléhat. Domnívají se, že rozšíření zón totiž může zastavit vítěz komunálních voleb. Narychlo proto oprašují svůj plán regulace parkování bez poplatků a s vlastními „osmičkovými“ kartami, který by na začátku října spustila.

Regulace dopravy v hlavním městě se přitom neomezuje jen na parkovací zóny, ale i na zplodiny. Městská rada včera schválila záměr zavést rozsáhlou nízkoemisní zónu. Podle něj nebudou moct auta starší 15 let zajet na většinu území uvnitř městského okruhu, tzn. do celého širšího centra (více v mapě a ve článku zde).

Plánované nízkoemisní zóny na území Prahy
Zdroj: ČT24