V okolí Prahy přibudou nové železniční zastávky

Praha – Na železničních tratích v okolí Prahy přibudou do měsíce nové zastávky, jedna ve městě se navíc přemístí. Organizace ROPID, která v Praze a části středních Čech objednává veřejnou dopravu, tak chce posílit význam městské a příměstské železnice.

Zastávky v obcích západně od Prahy by měly zrychlit spojení s centrem Prahy. Zatímco příměstské autobusy končí na periferii, odkud musí cestující pokračovat metrem, vlaky jezdí až na Smíchov. Z centra Rudné dojedou na Smíchov za necelou půlhodinu, z Jinočan – kde však zastávka vznikne až za obcí – za necelých 20 minut. Oproti kombinaci příměstského autobusu a metra tak mají cestující vyhlídku na podstatné zrychlení. „Vlaky jsou všeobecně rychlejší a pohodlnější, dokonce mohou být rychlejší než metro,“ podotkl Luděk Kudláček z ROPIDu. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty vznikají nové zastávky kromě Jinočan a Rudné také v Chýni a také dvě v Hostivici – U Hřbitova a Sadová. O jejich vznik usilovaly radnice osm let. „Celkové náklady na všech pět zastávek činily 17 milionů korun,“ uvedl Marek Illiaš.

Jednou novou zastávkou se koncem srpna bude moci pochlubit také Praha. Na Podbabě již je hotová část peronu na trati směrem na Kralupy, Ústí nad Labem a Drážďany. Zastávka vzniká v sousedství konečné zastávky tramvají. Usnadní tak spojení veřejnou dopravou z oblasti Dejvic na sever od Prahy, zrychlit by mohly i cesty například z Libně na letiště. Luděk Kudláček upozornil, že od vlaku v Podbabě k metru a konečné autobusu na letiště na Dejvické pojedou autobusy a tramvaje každých pět minut. Počet železničních zastávek a stanic v Praze se však nezvýší. Současně s otevřením zastávky Praha-Podbaba totiž přestanou vlaky zastavovat ve stanici Praha-Bubeneč na okraji Stromovky.

Letní vlnou by otevírání nových zastávek u Prahy a v metropoli ještě nemělo skončit. Na listopad plánuje SŽDC otevření zastávky Kačerov na trati mezi Vršovicemi a Krčí. Zatím v ní budou zastavovat spoje Posázavského pacifiku do Čerčan a Dobříše, v příštích letech chce Ropid zavést i další linku z Radotína do Běchovic, která by zastávku rovněž měla využívat. Její stavbě ale zatím brání technický problém – projektanti hledají způsob, jak propojit budoucí zastávku s výše položeným terminálem metra a autobusů. „Ve spolupráci s Technickou správou komunikací projektujeme jednotlivé varianty, hledáme jejich výhody a jejich realizovatelnost,“ nastínil pražský radní pro dopravu Jan Pařízek. Kdyby se stavba na Kačerově zpozdila, nebylo by to překvapení – o železniční zastávce u metra se hovoří již léta, termíny – byť méně závazné než letošní listopadový – ale padaly jeden po druhém.