Na východočeské objížďce D1 přibude pruh, aby ubylo mrtvých

Vysoké Mýto (Orlickoústecko) – Silnice I/35 je ve svém východočeském úseku tradičně silně vytížená. Od chvíle, kdy začaly opravy a uzavírky na dálnici D1, je to ještě horší. Policie si stěžuje na rostoucí množství tragických dopravních nehod a požaduje, aby silničáři na komunikaci zvýšili bezpečnost. Ministerstvo dopravy slíbilo, že vytvoří předjížděcí pruhy a další bezpečnostní prvky. Měly by být již příští rok.

Předjížděcí pruhy ve stoupání i na rizikových místech, odrazová světla na křižovatkách i billboardy upozorňující na smrtelné dopravní nehody mají zvýšit bezpečnost na silnici I/35. Policie ji považuje za obzvlášť nebezpečnou, zejména v posledních letech, kdy je omezený provoz na dálnici D1 a „pětatřicítku“ začala jako náhradní trasu využívat část kamionů. „Provoz na pětatřicítce výrazně narostl – i tímto vlivem. Samozřejmě stoupá i nehodovost,“ shrnul náměstek pardubického hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek (SPO).

Podle policejní mluvčí Evy Maturové se řada nehod na silnici I/35 stává kvůli nepřiměřené rychlosti, častou příčinou ale bývá také nesprávné předjíždění – řidiči osobních aut se zkrátka netrpělivě snaží dostat se před kamiony, kterých je na východočeské silnici stále více. Právě proto prosazuje Pardubický kraj především rozšíření silnice o jeden pruh, kde je to možné. „Měl by být střídavý, umožňovat větší plynulost provozu a zároveň předjíždění nákladních vozidel,“ řekl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

Podle ministerstva dopravy by měly potřebné úpravy na silnici I/35 proběhnout do příštího roku. „Hrazeny mohou být z rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic, protože nepředstavují příliš vysokou sumu,“ podotkl mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

Místo silnice I/35 by časem měla vést napříč Pardubickým krajem rychlostní silnice, která také odvede intenzivní dopravu z obcí i měst, jimž chybí obchvat – Vysokého Mýta či Litomyšle. Její příprava jde ale pomalu, před dokončením modernizace D1 mezi Prahou a Brnem pravděpodobně nebude k dispozici. V nejbližší době by měl začít vznikat teprve druhý nový úsek v Pardubickém kraji, který povede od křižovatky u Opatovic přes Časy k Ostrovu. Na staré silnici zatím patrně budou i přes přislíbené úpravy nadále umírat lidé – za posledních pět let jich na silnici I/35 zahynulo přes 40. Poslední tragická nehoda se stala v pátek 13. června, kdy u Janova při čelní srážce dvou aut zemřeli dva lidé.