Letecká záchranka přistane v terénu i v noci. Díky nočnímu vidění

Brno – Technologii pro noční vidění používají nově piloti brněnské letecké záchranky. Ta jim umožní v noci přistávat i v terénu, dosud mohli převážet jen pacienty z nemocnice do nemocnice. Speciální brýle spolu s vybavením vrtulníku a výcvikem pilotů přišly na deset milionů korun. Soukromá letecká záchranka v Brně je používá jako první v republice.

„Jsem schopen vidět profil terénu, překážky, stožáry vysokého i nízkého napětí, domy, stromy a další věci na zemi, které po většinu nocí bez brýlí vidět nejsou,“ vysvětlil výhody nové technologie pilot brněnské záchranky Petr Fridrich, který létá už 20 let. Brýle pro noční vidění má upevněné na helmě. Stačí je sklopit na oči a samy se zapnou.

Technika neznamená jen pohodlí pro piloty, ale především velkou výhodu pro pacienta. „Z bezpečnostních důvodů bylo dosud možné přistávat jen z osvětleného heliportu na osvětlený heliport, takže šlo prakticky o mezinemocniční transporty. Teď je možné vrtulník i v noci vyslat do terénu, takže dojde-li k těžké dopravní nehodě, nebude pro pacienta rozdíl, stane-li se nehoda ve dne nebo v noci. Za každé situace pro něj bude benefit rychlého transportu do nemocnice zachován,“ ujistila mluvčí jihomoravské záchranky Barbora Zuchová.

Firma, která pro jihomoravskou záchranku zajišťuje lety vrtulníkem, do technologie investovala zhruba deset milionů korun. „Nelze mluvit jen o ceně brýlí pro noční vidění. Mimo to šlo i o dovybavení vrtulníku a výcvik pilotů,“ uvedl jednatel firmy Pavel Müller.

Letci-záchranáři z Brna jsou první soukromou firmou v republice, která podobnou službu nabízí. V případě těžkých nehod a jiných tragédií ale budou z nočních letů profitovat i obyvatelé sousedních krajů. „Standardně nepoužíváme leteckou záchrannou službu jen pro pacienty v Jihomoravském kraji, ale máme smlouvu na to, že vypomáháme i přilehlým krajům. A to jak ve dne, tak i v noci,“ potvrdila Zuchová.