Na první modernizovanou část D1 vyjela auta

Divišov (Benešovsko) – Po novém povrchu dálnice D1 se dnes v poledne svezli první řidiči. Stavbaři převedli dopravu na devítikilometrovém úseku na Benešovsku na čerstvě opravený jízdní pás, který je ochutnávkou toho, jak by za šest nebo sedm let měla vypadat celá dálnice od Prahy (resp. Mirošovic) až k Brnu. Omezení tím nekončí, modernizace úseku Šternov–Psáře je teprve v polovině, práce pokračují i na třech úsecích na Vysočině a nelze opomenout ani celoprázdninovou uzavírku u Prahy.

O víkendu se D1 pilně připravovala na spuštění „demoverze“ modernizované D1. Dělníci přestavovali svodidla a připravovali provizorní jízdní pruhy, protože v čerstvě opraveném a rozšířeném jízdním pásu budou muset řidiči od čtvrtka jezdit obousměrně, a to ve čtyřech pruzích. Zatím se v něm jezdí pouze ve směru na Brno. Pravidla obousměrného provozu budou podobná, jako když se jezdilo v provizorně rozšířené staré polovině dálnice – v každém směru dva zúžené pruhy, doporučení k tzv. střídavé jízdě bez předjíždění vozidel v pravém pruhu a rychlostní limit 80 km/h. Přesto se řidiči mohou těšit na velmi drobné zpříjemnění. „Šířky jsou podobné, nicméně je to o něco širší, takže to bude bezpečnější,“ přislíbil Tomáš Juna ze stavební společnosti Eurovia CS.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD:

„Osm kilometrů je připraveno k otevření. Nový povrch by měl vydržet desítky let. Do čtvrtka se stihne připravit vše, aby se mohl převést provoz v režimu dva plus dva na novou část dálnice a začne se opravovat druhý směr. Definitivně hotovo by mělo být na podzim, poté se pustí plný provoz.“


Tím hlavním, co by mělo být jiné, je však zcela nový povrch. Cesta po D1 by již neměla připomínat jízdu vykolejeným vlakem, ale spíše maglevem. Zkušební jízda, která byla umožněna České televizi, přesto zcela hladká nebyla. „To je moment, než se vozovka ojezdí. Zdrsnění je výraznější a hlavně se to projevuje v malých rychlostech. Ve vyšších to řidič vůbec nezaznamená,“ ubezpečil Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic, který na stavbě vykonává stavebně technický dozor.

Rekonstrukce první poloviny dálnice D1 mezi 41. a 49. kilometrem začala 6. dubna. Během následujícího více než čtvrt roku na ní pracovalo 250 dělníků se 150 kusy techniky, kteří odvezli 60 tisíc tun suti, položili se 21 tisíc kubíků cemento-betonového krytu a pět tisíc tun asfaltu. Zatím to stálo 261 milionů korun.