Baťův kanál dostane nové kotviště. To největší vyroste v Petrově

Petrov (Hodonínsko) - Čtyřicet milionů korun - to je největší porevoluční investice do Baťova kanálu. Ředitelství vodních cest se mu rozhodlo nadělit k jeho letošní 20. plavební sezóně dárek: nové, a hned největší, kotviště. Vyroste v Petrově, kde doteď směly lodě zůstat u mola maximálně 15 minut. Přístaviště evropské úrovně má pomoct i turistickému ruchu v regionu.

„Část obyvatel se na investici dívá tak, že jim to naruší klidný život v obci. Ale na druhou stranu to zviditelní Petrov. Už se tu budují nové penziony, takže doufáme, že to přinese i nová pracovní místa,“ naznačila svá očekávání starostka Petrova Eva Mlýnková (nez.). Doteď kotvily lodě jen u travnatých břehů nebo u mola, kde byl povolen pouze nástup a výstup. 

„V této oblasti vznikne chráněný přístav pro 45 lodí,“ naznačil budoucí podobu kotviště ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek. S výstavbou by se mělo začít už za dva týdny, aby tu první milovníci vody mohli přivázat své lodě už příští plavební sezónu.

  • Plavební kanál byl postaven v letech 1934–1938 a přetrval prakticky až do dnešní doby. Na jeho výstavbě se kromě zemského rozpočtu podílela i firma Baťa, která na něm plánovala levně přepravovat lignit z Ratíškovic do Otrokovic.
  • Kanál je v současnosti dlouhý od Otrokovic do slovenské Skalice. Měří přibližně 53 kilometrů. Některé úseky vedou řekou Moravou, jinde vede uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Celkově je splavný z Otrokovic do Hodonína.
  • Průměrná hloubka kanálu je 1,5 metru, šířka průměrně 12 metrů.
  • Plavební hladinu udržuje 13 jezů a vyrovnává stejný počet plavebních komor.
  • Bez oprávnění je možno řídit malá plavidla do výkonu 20 kW. Povolená rychlost plavby na kanálu je 8 km/h. Malé a velké lodě nebo hausboty si lze půjčit v přístavištích ve Spytihněvi, Starém Městě, Veselí nad Moravou, Vnorovech, Strážnici, Petrově, Sudoměřicích, Skalici a Hodoníně.

„Rekordní návštěvnost byla v roce 2012, kdy přišlo 80 tisíc návštěvníků, loni to bylo jen 70 tisíc, ale doufáme, že letos se přiblížíme k rekordní návštěvnosti, nebo ji překonáme,“ odhadl Bártek. Přestože zatím má Baťův kanál jen něco málo přes 50 kilometrů, do budoucna se uvažuje i o jeho prodloužení do Kroměříže. Stavbu plavební komory v Bělové, která by podobné rozšíření na sever umožnila, ale napadli ekologičtí aktivisté.

Na jižním konci kanálu zase řeší výkupy pozemků. Pokud se je Ředitelství vodních cest podaří získat, projekt by mohl dostat územní rozhodnutí ještě letos.