Lednické jízdárny za půl miliardy hlásí konečně hotovo

Lednice - Rozsáhlý objekt zámeckých jízdáren v Lednici se konečně dočkal dokončení. Zatímco na trojici křídel poslala Evropská unie téměř půl miliardy, v západním křídle se nacházejí byty Národního památkového ústavu, na které se evropské dotace nevztahují. Ministerstvo kultury tak poslalo alespoň 10 milionů korun na novou fasádu, aby barokní památka dostala jednotný plášť. Teď jej konečně oblékla.

„Aktuálně dokončujeme interiéry ve 2. patře a expozici. Hotovo by mělo být na konci léta. První návštěvníci by mohli přijít na konci září nebo začátkem října,“ odhadla manažerka jízdáren Jarmila Kubešová. Mezi první exponáty patří například přes dva metry dlouhý koňský přehoz - ručně a zlatou nití vyšívaný. Na replice pracovalo osm lidí dva měsíce.

Téměř půlmiliardová rekonstrukce se stala jednou z nejdražších investic do jihomoravských památek, Lednice se přitom snažila získat peníze na opravu barokních jízdáren už před pětadvaceti lety. Teprve teď uvidí návštěvníci komplex tak, jak jej využíval rod Lichtenštejnů.

Přehoz na koně s erbem Lichtenštejnů
Zdroj: ČT24

Lednické jízdárnyRozsáhlý komplex barokních koníren a jízdáren je dílem známého architekta Jana Bernarda Fischera z Erlachu. Na svou dobu byl velmi luxusní. Koně pili z mramorových žlebů, zaměstnanci koníren žili v komfortním zázemí přilehlých bytů. Až ve 20. století se z původních prostor stalo skladiště, hasičská zbrojnice a tělocvična.


Nově opravený komplex má hostit stálou expozici o Lednicko-valtickém areálu a přírodě Dolní Moravy, ale poskytne i zázemí krátkodobým výstavám či koncertům. Přednáškové prostory tu dostane Mendelova i Masarykova univerzita. Desítky návštěvníků jízdárny obdivují zatím jenom zvenčí.

Při archeologickém průzkumu odborníci doufali, že objeví pozůstatky středověké tvrze, která se na místě jízdáren údajně nacházela. To se ale nepodařilo. Nakonec objevili jen mince, podkovy a další koňské vybavení lichtenštejnského rodu.

Příprava expozice v lednických jízdárnách
Zdroj: ČT24

Historie oprav lednických jízdáren

2009 - Město Lednice uspělo při žádosti o dotace z Evropské unie. Po více než dvacetiletém boji se mu podařilo získat velkou část z potřebné půl miliardy. Unie se zavázala poskytnout 442 milionů korun na opravy barokních jízdáren. Zároveň ale stanovila konec rekonstrukce na říjen 2013. Pokud do té doby nebude stavba zkolaudovaná, musí město peníze vrátit.

2010 a 2011 - Poté, co Lednice získala zbylé peníze od ministerstva kultury, začalo jednání s památkáři. Získat stavební povolení bylo náročné a odklady přidávaly vrásky představitelům města.

2012 - Od začátku roku probíhal tendr na zhotovitele zakázky. Vítězná firma si zchátralou stavbu převzala v květnu loňského roku s tím, že nejprve proběhnou archeologické výzkumy. Dělníci se tak na stavbu dostali až v červnu.

2013 - Začátkem září byla zkolaudovaná venkovní přestavba jízdáren. Úprava interiérů bude pokračovat až do podzimu 2014, ale hlavní podmínky pro udržení dotace byly splněny. Dělníci tak přestavbu v termínu stihli.