Tragickou nehodu ve Strážnici nejspíš způsobil řidič dodávky

Strážnice (Hodonínsko) - Viníkem čtvrteční kolize dodávky s osobním vlakem na železničním přejezdu ve Strážnici na Hodonínsku je podle policie pravděpodobně řidič dodávky. Při nehodě zemřeli jeho dva spolujezci, on sám skončil s těžkými zraněními v nemocnici. Zhruba dvacítce cestujících ve vlaku se nic nestalo. Kolize ale na několik hodin zastavila vlakovou dopravu.

„Zatím jsme nezahájili trestní stíhání, ale řidič je podezřelý, že nehodu způsobil. Vjel na koleje v době, kdy blikala přerušovaná světla a fungovala i zvuková signalizace,“ konstatovala policejní mluvčí Kamila Haraštová. Policie nehodu stále vyšetřuje.

V autě po střetu zemřeli dva spolujezdci ve věku 53 a 55 let. Těžce zraněného řidiče pak vrtulník převezl do Fakultní nemocnice v Brně-Bohunicích. „Utrpěl velmi těžká zranění, ale jeho stav je stabilizovaný. Není v přímém ohrožení života,“ uvedla mluvčí nemocnice Anna Mrázová.

K nehodě došlo ve čtvrtek odpoledne na železničním přejezdu ve Strážnici na Hodonínsku. Ten je zabezpečený světelnou a zvukovou signalizací, závory na něm ale chybí. Náraz vlaku do dodávky byl tak silný, že ji táhl ještě zhruba 100 metrů po kolejích.

Kolize na několik hodin zastavila v místě dopravu. Drážní inspekce škodu vyčíslila na 760 000 korun.

Od roku 2003 počet nehod na přejezdech klesá

Podobně tragických nehod na železničních přejezdech ale podle statistik ubývá. Zatímco v roce 2002 došlo k bezmála 1 500 nehodám, vloni to bylo historicky nejméně - pouhých 391 nehod. K dramatickému snížení počtu nehod došlo mezi lety 2003 - 2004, kdy počet nehod poklesl na polovinu.

„Nejčastější příčinou těchto nehod je chování řidičů. Jde především o nerespektování světelné výstrahy. Nejtragičtější nehody se nám stávají na přejezdech zabezpečených světelnou výstrahou, tak jako to bylo ve čtvrtek ve Strážnici,“ popsal situaci ředitel brněnské Drážní inspekce Josef Dvořák.

Vývoj počtu nehod na železničních přejezdech
Zdroj: BESIP

Pokles - i když ne tak výrazný - je patrný i na statistice, která mapuje vývoj počtu usmrcených osob na železničních přejezdech. Od roku 2003 počet mrtvých poklesl z 51 lidí na 12 v loňském roce. Výjimečný byl z pohledu této statistiky jen rok 2010, kdy zemřelo 35 cestujících.

Vývoj počtu mrtvých na železničních přejezdech
Zdroj: BESIP

Poslední grafika BESIPu pak zachycuje vývoj počtu zraněných. Tady je v posledních deseti let de facto podobný stav - mezi 120 až 160 zraněnými. Nejvíce lidí se zranilo v roce 2002, tehdy jejich počet vystoupal na 367, nejméně - tedy 121 - pak v roce 2009.

Vývoj počtu zraněných osob na železničních přejezdech
Zdroj: BESIP

Další podrobnosti o dopravních nehodách na železničních přejezdech přináší analýza, kterou vydal BESIP.