Ucpanou a navíc nebezpečnou křižovatku má spasit semafor

Střítež (Jihlavsko) – Pověsti věčně ucpané křižovatky a současně křižovatky smrti by měl zbavit křížení severně od jihlavského sjezdu z D1 nový semafor. Kraj ho dosadil kvůli závažným nehodám, které se v minulosti na křižovatce staly, ale také kvůli zvýšení plynulosti dopravy. Kromě semaforů vznikly na křižovatce známé jako u Tří Věžiček také přechody pro chodce. Potřebu světelného řízení křižovatky těsně před spuštěním semaforů ukázala nehoda, při které se srazily dva kamiony, když jeden z nich nedal přednost.

Úrovňové křížení ležící ve stínu rozlehlé dálniční křižovatky formálně připomíná stovky jiných – hlavní silnici I/38 (Jihlava – Havlíčkův Brod) zde protíná komunikace III. třídy. Ta však začala v posledních letech sloužit jako napojení průmyslové zóny Střítež, křižovatka se proto stala problematickou. Podle krajské policejní mluvčí Dany Čírtkové si v roce 2010 tři nehody v křižovatce vyžádaly jedno smrtelné, jedno těžké a dvě lehká zranění. O rok později tam policisté vyšetřovali čtyři nehody s devíti lehkými zraněními a křižovatku vyhodnotili jako rizikovou.

Úpravu křižovatky zaplatil Kraj Vysočina, pro který bylo vedle zvýšení bezpečnosti podstatné také zvýšení plynulosti dopravy. V dopravních špičkách totiž dosud byl velký problém dostat se na hlavní silnici. „Vozidla často čekala na průjezd křižovatkou i více než půl hodiny,“ upozornil Jiří Vybíhal z firmy Jipocar, která se na úpravě křižovatky také podílela. Podle starosty Stříteže Pavla Koudely v zablokované křižovatce mnohokrát uvízli lidé jedoucí do zaměstnání. Náměstek hejtmana Martin Hyský (ČSSD) uvedl, že kraj měl kromě světelné křižovatky také studie různých druhů okružních křižovatek. „Ani jedno z těchto řešení nebylo možné kvůli místním prostorovým podmínkám,“ řekl náměstek.

Dosazení semaforů schválila i policie. Podle mluvčí Čírtkové v minulosti proběhly i jiné pokusy o zlepšení situace na křižovatce, ale nepomohly. „Byla zde snížena nejnižší povolená rychlost až na 50, zdrsňují povrch ale tato opatření nestačila,“ shrnula mluvčí. Současné řešení světelnou signalizací je podle ní z pohledu policie ideální, napomůže ke zvýšení bezpečnosti, ale hlavně plynulosti dopravy.

Stavební práce na úpravě křižovatky začaly v polovině června. Kromě osazení semaforů vznikly přechody pro chodce, stavbaři rozšířili vozovku ve směru na Střítež, přibyl i nový chodník vedoucí z obce Červený kříž až po hotel Tři věžičky. Náklady na úpravu křižovatky podle Jiřího Vybíhala dosáhly více než osmi milionů korun. Investice sdružil Kraj Vysočina, město Jihlava, obec Střítež a firma Jipocar.