Petice žádající referendum o poloze brněnského nádraží nemá dost podpisů

Brno – Petice, která požaduje vyhlášení referenda o poloze nového brněnského vlakového nádraží, nemá dostatek podpisů. Úředníci jich totiž z celkového počtu asi 21 tisíc uznali jen 13 257, zapotřebí však bylo asi o pět tisíc podpisů více. Brněnský magistrát tak vyzval občanskou alianci Referendum 2014, aby do 1. září odstranila nedostatky. Předseda aliance Jakub Patočka v SMS zprávě sdělil, že přístup úředníků pokládá za zvůli a skandální pohrdání občany. Aliance nicméně bude sbírat podpisy dál.

Aliance odevzdala na začátku srpna podpisové archy, kam se podepsalo přes 21 tisíc lidí. Úředníci však neuznali asi osm tisíc podpisů. Podepisovat mohli pouze ti, kteří dosáhli věku 18 let a mají trvalé bydliště v Brně. Zákon o referendu říká, že ve městech nad 200 tisíc obyvatel musí návrh podepsat alespoň šest procent z nich. 

„Některé osoby se podepsaly vícekrát, někteří dokonce pětkrát. Některé podpisy patřily lidem, kteří nesplňovali podmínku věku, a celá řada osob uvedených na podpisových arších není vůbec evidována jako obyvatelé Brna,“ vysvětloval ve Studiu ČT24 první náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Jenomže podle Miroslava Patrika prý sdružení ve výzvě z magistrátu tyto podklady nedostalo: „Což je hlavní důvod toho, že to tvrzení je nepřezkoumatelné. Takže my nevíme, proč byly ty které konkrétní podpisy vyřazeny.“ Ve sbírání podpisů prý bude sdružení dál pokračovat, zvažuje ale i žalobu.   

Kromě nedostatečného počtu podpisů magistrát petici vytýká také to, že v níc chybí odhad nákladů spojených s položenými otázkami. Není tedy jasné, kolik by město muselo zaplatit za uskutečnění všech kroků k modernizaci nádraží v dosavadní poloze, a kolik peněz by muselo vynaložit na to, aby se nejlepší řešení modernizace železničního uzlu určilo prostřednictvím otevřených návrhových soutěží.  

Vypsání referenda v Brně podporují strany TOP 09, Zelení, nové sdružení nezávislých kandidátů A co Brno? a Piráti. Město se sice kloní k možnosti odsunutého nádraží, je však připravené podpořit tu variantu, kterou vybere stát jako investor. Srovnávací studie určila, že obě navrhované varianty by stály zhruba 20 miliard korun bez započtení nákladů na zapojení vysokorychlostních tratí. Nyní se zpracovávají studie proveditelnosti.