Frýdek-Místek rozšiřuje bezplatnou hromadnou dopravu

Frýdek-Místek - Vedení Frýdku-Místku, ve kterém mohou lidé z města i okolí od roku 2011 jezdit hromadnou dopravou zdarma, už poněkolikáté rozšiřuje neplacenou dopravu i do okolí města. Po Visalajích v Beskydech a Hukvaldech pod Palkovickými hůrkami, Staříči, Paskovu či Bašce, budou od konce srpna lidé jezdit zadarmo také do okolních vesnic Palkovice, Kozlovice či Pržna, do města Brušperku i na okraj Ostravy do Nové Bělé.

Bezplatná hromadná doprava byla jedním z hlavních slibů sociálních demokratů ve Frýdku-Místku před minulými komunálními volbami. Dokud nebude postavený obchvat města, bude městská hromadná doprava bezplatná, slibovali. Volby vyhráli, od jara roku 2011 neplacenou dopravu zavedli. Podmínkou pro bezplatné využívání dopravy je potvrzení, že zájemce nedluží městu peníze. Musí také jednorázově investovat 300 korun do čipové karty. Prodlužovací kupón už pak stojí jen symbolickou korunu. Cestující bez čipové karty platí jen 10 korun za jízdu, i když jedou třeba až do Visalají - jednoho z východišť na beskydský vrchol Lysou horu.

„Od září město Frýdek-Místek nabídne zdarma spojení s celkem 17 mimoměstskými lokalitami,“ potvrdil náměstek frýdecko-místeckého primátora pro dopravu Karel Deutscher z ČSSD. Opozice akci kritizuje jako populistickou. „Dopravu zdarma stejně platí daňoví poplatníci. Například jen daň z nemovitostí nám v uplynulém roce vzrostla o sto procent,“ řekl například zastupitel Frýdku-Místku za ODS Josef Vojvodík.

Sociální demokraté tvrdí, že to s tím nemá co dělat. Zavedení bezplatné dopravy si pochvalují. Když s tím před čtyřmi roky začali, zdůvodňovali to snahou zastavit trend upadajícího zájmu o hromadnou dopravu. Dalším cílem bylo snížit počet aut ve městě. Říkají, že se jim obojí daří.

Přibyly 2 miliony cestujících

„Zatímco před zahájením projektu městské hromadné dopravy zdarma jsme evidovali 3,8 milionu přepravených cestujících, loni jich bylo téměř 5,7 milionu. Letošní statistiky nasvědčují tomu, že jich bude opět více,“ uvedl Deutscher. Město se však musí vypořádat s poklesem tržeb asi o deset milionů korun ročně. „Pozitivní je však vliv na životní prostředí, protože městem skutečně jezdí méně osobních aut. Příkladem je bezplatná linka do Hukvald, kterou město zavedlo v roce 2012. Od té doby vzrostl počet cestujících tohoto spoje o 70 procent,“ uvedla mluvčí magistrátu Jana Matějíková. Dodala, že jde přitom většinou o lidi, kteří dříve jezdili do Frýdku-Místku autem. Primátor Michal Pobucký je také přesvědčený, že výhodná hromadná doprava přitahuje do Frýdku-Místku také lidi z okolních obcí.

Psům vstup zakázán

Původně byla městská doprava zdarma jen ve Frýdku-Místku a přilehlých městských částech Staré Město, Sviadnov a Řepiště. V létě 2012 přibyl bezplatný víkendový provoz do turistických lokalit Visalaje a Hukvaldy. Cestujících na těchto linkách poté přibylo až trojnásobně. Od července město rozšířilo dotovanou dopravu do Hukvald i na pracovní dny, což přineslo až sedmdesátiprocentní nárůst cestujících. Pro lidi, kteří nemají čipovou kartu, přitom zůstala zachována cena jízdného 10 korun. Nevýhodou těchto turistických linek je, že v nich nesmí cestovat lidé se psy.

V prosinci 2013 město rozšířilo bezplatnou městskou dopravu také do Bašky, Janovic, Paskova, Staříče a Žabně, od září letošního roku přibydou Palkovice, Kozlovice, Metylovice, Fryčovice, Pržno, Brušperk a Nová Bělá v Ostravě.

Události: Frýdek-Místek rozšiřuje bezplatnou dopravu (zdroj: ČT24)

Bezplatná doprava jinde

O bezplatné autobusové dopravě roky uvažuje vedení města Valašské Meziříčí. V roce 2009 to několik týdnů zkoušelo, současné zastupitelstvo už předběžně schválilo, že od příštího roku tam bude hromadná doprava bezplatná. Podobné nápady se ozývají také z Brna. Nevalně skončila krátká Akce smog ostravského magistrátu. V době překročených emisních hodnot byla od ledna 2011 v Ostravě hromadná doprava zdarma. Mělo to motivovat motoristy, aby ve dnech smogu jezdili tramvají či autobusem. Za půl roku to město stálo asi 23 milionů korun, výsledky přitom nebyly přesvědčivé. O bezplatnou hromadnou dopravu v Praze usiluje komunita s názvem MHD zdarma, která s tímto hlavním tématem kandiduje v komunálních volbách. Od ledna roku 2013 neplatí za městskou hromadnou dopravu například obyvatele estonského Tallinu.