Pražští revizoři budou moci problémové pasažery nahrávat na diktafon

Praha – Revizoři v hlavním městě budou moci od konce prázdnin nahrávat kontrolu problémových cestujících na diktafon. Záznam pak bude pomáhat při řešení stížností, kterých jsou ročně stovky. Dopravní podnik nechá už za pár dnů nainstalovat do čteček kontrolorů potřebnou aplikaci. Vedení si od tohoto kroku slibuje nejen zlepšení chování cestujících, ale také profesionálnější vystupování revizorů. Nahrávky chce uchovávat několik dní.

Stížnosti cestujících na chování revizorů míří na centrální dispečink dopravního podniku. Vloni tu řešili skoro 470 stížností, jen 12 ale bylo oprávněných. „Cestující mají dvě zásadní výhrady, jednak se jedná o způsob užití SMS jízdenek a druhou velkou oblastí je chování při přepravní kontrole,“ uvedl vedoucí kontroly přepravy cestujících Pavel Kurka.   

Dopravní podnik teď pořídil nahrávací software, který bude mít každý revizor ve čtečce jízdních dokladů. Nemá jít ale o plošnou kontrolu – revizoři mají zaznamenávat jen problematické pasažéry.„Když budou vidět, že se to nahrává, tak si myslím, že i ubydou provokace ze strany cestujících,“ domnívá se revizor Pavel Plocek. Nový postup revizorů může být terčem zkoumání Úřadu na ochranu osobních údajů.  Dopravní podnik Praha se zatím na úřad s žádostí o posouzení praktiky neobrátil.  

V Českých Budějovicích ubylo díky diktafonům stížností

V Českých Budějovicích patří diktafon k běžné výbavě revizora už tři roky. Město zavedlo nahrávání jako třetí v republice po Ústí nad Labem a Olomouci. Černých pasažérů jezdí sice v autobusech a trolejbusech pořád stejně, výrazně ale ubylo stížností. Nahrávky totiž slouží jako důkazy při jejich posuzování. A stejně tak je využívají policisté nebo soudy. 

Diktafon revizoři zapínají, jakmile cestující otálí s předložením  jízdenky. Záznam pak dopravní podnik uchovává dva měsíce. Tak dlouho trvá lhůta, během které může cestující podle přepravního řádu podat stížnost.