Tichý asfalt se v Pardubicích osvědčil. Radnice ale pořád váhá

Pardubice - Řidiči na průtahu Pardubicemi už rok jezdí po speciální asfaltové silnici s příměsí gumy. Novinka se podle nich osvědčila - jízda je bezpečnější a méně hlučná. I přesto se ale tato metoda zatím jinde při opravách nepoužívá. Vlastnosti gumo-asfaltového koberce chce kraj nejdřív vyhodnotit.

Řidiči se shodují, že jízda po tichém asfaltovém krytu se s jízdou na běžné silnici nedá srovnávat. S nadsázkou se dá říci, že povrch silnice tvoří i rozemleté staré pneumatiky. Měření prokázala, že gumoasfaltový kryt je méně hlučný, zkracuje brzdnou dráhu a snižuje riziko smyku. Není proto potřeba budovat tak velké a náročné protihlukové opatření.

Tiché kryty se měly objevit i na dalších místech ve městě. Marně je očekávali třeba na pardubické Dukle, kde se opravují hlavní silnice kolem bytových domů. „Mrzí mě to, že se tam udělal obyčejný asfalt, který budeme zase opravovat dřív než ten tichý,“ říká starosta městského obvodu Pardubice 5 Jiří Hájek.

„Pak je otázkou, jestli se to náhodou někomu nehodí, že se musí častěji opravovat,“ dodává Filip Sedlák z hnutí Naše Pardubice. Že by ale šlo hlavně o zájem asfaltové lobby, kraj odmítá. I nové povrchy na Dukle jsou prý méně hlučné. Testované kryty s příměsí gumy i tak šanci dostanou.

Vlastnosti tichého asfaltového povrchu si mohou řidiči kromě Pardubic vyzkoušet také ve stoupání na Andrlův chlum u Ústí nad Orlicí. Třetím rokem se nové směsi požívají také na některých brněnských silnicích.