Vlaky Arriva se vrací? Dopravce zřejmě převezme rychlíky Plzeň–Most

Plzeň – Železniční dopravce Arriva bude zřejmě první firmou, která vytlačí České dráhy z některé rychlíkové linky. Ministerstvo dopravy oznámilo, že jí firma, která je prostřednictvím dopravního obra DB vlastněna německým státem, nabídla nižší cenu než ČD za provozování rychlíkové linky Plzeň–Most v příštím roce. Protože je pro ministerstvo cena jediným kritériem, je pravděpodobné, že Arriva zakázku dostane, podle mluvčího úřadu by jediný háček mohlo představovat nesplnění zákonných podmínek a ministerských kritérií.

Arriva nabídla, že bude v příštím roce provozovat linku motorových rychlíků R16, která spojuje Plzeň s Žatcem, Chomutovem a Mostem, za 37,3 milionu korun. Nabídka je také o 3,4 milionu korun nižší než ta, se kterou přišly České dráhy. Těm původně chtělo ministerstvo po vypršení dlouhodobé smlouvy, kterou ČD vyhrály v tendru, přidělit zakázku bez soutěže, Arriva však přišla s alternativním návrhem, se kterým patrně uspěla. „Pokud nebudou nabídky odporovat požadavkům objednatele, tedy ministerstva dopravy, a splní zákonné podmínky, pak úřad rozhodne podle ceny,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Od alternativního dopravce, který se loni neúspěšně zúčastnil veřejné soutěže na rychlíkovou linku Ostrava–Opava–Olomouc, dostalo ministerstvo postupně dvě nabídky. V té první požadovala firma vyšší úhradu než ČD, potom však podala druhou nabídku s tím, že použije starší vozidla. Ta nejsou na rozdíl od původně nabízených jednotek Desiro nízkopodlažní – to však motorové vozy nabízené ČD také nejsou.

Uzavře-li skutečně ministerstvo dopravy s Arrivou smlouvu o provozu rychlíků Plzeň–Most, vyjedou na trasu dvoučlánkové jednotky řady 845 známé také pod německým označením 628.2. Původně je využívala mateřská společnost Arrivy DB na německých regionálních linkách, typ vyráběl Duewag ve druhé polovině 80. let. Ve srovnání s motorovými vozy ČD řady 843 jsou tedy starší, jízdní vlastnosti jsou však obdobné, stejně jako uspořádání interiéru. Ani jeden vlak není nízkopodlažní, německé soupravy však oproti vozům 843 postrádají i zvedací plošinu nebo široké dvoukřídlé dveře, jsou proto méně vhodné k cestování s kočárkem nebo invalidním vozíkem. Arriva je v Česku již provozovala – jezdily loni na podzim mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Se změnou jízdního řádu však firma provoz ukončila.