Pardubice dostávají novou podobu, mnohé opravy ale vyvolávají otazníky

Pardubice - Rozkopané centrum města, to je asi nejviditelnější problém, který v současné době trápí obyvatele Pardubic. Za rekonstrukcí třídy Míru, stejně jako největšího městského parku v Tyršových sadech, se objevují neshody na budoucí podobě města: má třída Míru sloužit jen pěším, nebo po ní jako doposud budou jezdit trolejbusy? Kácet, nebo nekácet stromy a keře v sadech? Jak bude vypadat pomník slavného pardubického rodáka letce Kašpara, nebo co bude se slavnými automatickými mlýny architekta Gočára? Mimo město pak zústává otázkou číslo jedna doprava, ať už jde o nepodařený systém řízení veřejné dopravy v regionu, nebo o nekonečný příběh rekonstrukce hlavního železničního koridoru z Prahy do České Třebové.

Komunální volby v roce 2010 vyhrála v Pardubicích ČSSD, která získala 11 zastupitelů. Koalici tak vytvořili Sociální demokraté spolu se Sdružením pro Pardubice, které získalo devět mandátů, sdružením Pardubáci (s pěti mandáty) a TOP 09, která získala tři zastupitelská křesla. Celkem tak má koalice 28 z 39 hlasů. Primátorkou je v současném volebním období šéfka Sdružení pro Pardubice Štěpánka Fraňková.

Lídři kandidátek pro komunální volby 2014

  • ANO 2011 - Martin Charvát

  • Česká strana sociálně demokratická (ČSSD) - Vladimír Ninger

  • Domov - Jiří Topolský

  • Komunistická strana Čech a Moravy (KSČM) - Václav Snopek

  • Koalice pro Pardubice (KDU-ČSL a Nestraníci) - František Weisbauer

  • Naše Pardubice - Filip Sedlák

  • Nezávislí - Ladislava Karbanová

  • Občanská demokratická strana (ODS) - Jiří Janků

  • Pardubáci - František Brendl

  • Pardubice pro lidi a Soukromníci - Petr Králíček

  • Sdružení pro Pardubice - Štěpánka Fraňková

  • Patrioti Pardubic - Jiří Lejhanec

  • Strana práv občanů Zemanovci - Miloslav Tamchyna

  • Strana zelených - Jiří Čáslavka

  • Svobodní - Michael Bartoš

  • TOP 09 a nezávislí - Jan Němec

  • Úsvit přímé demokracie - Vítězslav Němec


Primátorský post by podruhé ráda získala současná primátorka města Štěpánka Fraňková ze Sdružení pro Pardubice. Velkou konkurencí jí bude hnutí ANO, v jehož čele jde do voleb starosta prvního městského obvodu, současný šéf Rozvojového fondu Pardubice Martin Charvát, který byl ještě donedávna členem ODS a kterého do funkce ředitele fondu nominovala SPP. Sociální demokraté si po velkých změnách na kandidátce zvolili za svého lídra ředitele Nemocnice Chrudim Vladimíra Ningera. ODS, která v posledních volbách ustoupila ze svých dříve velmi silných pozic na pardubické radnici, si do svého vedení zvolila Jiřího Janků, který by měl stranu omladit. TOP 09 povede do voleb současný radní Jan Němec, Sdružení Pardubáci si podle očekávání zvolilo za lídra svého zakladatele a nynějšího náměstka primátorky Františka Brendla.

NEJEN TŘÍDA MÍRU, ROZKOPANÉ JSOU I DALŠÍ ULICE V CENTRU


O nejpalčivější problém mnohých Pardubičanů v centru krajského města doslova zakopnete. Zatímco pro obyvatele Pardubic je rozkopaná třída Míru nepříjemností, pro některé živnostníky to může být likvidační šok. Kvůli stavebním strojům, hluku a prachu v ulicích k nim nechodí lidé a někteří se již nyní – po polovině z plánované roční opravy – vážně obávají krachu. A to i přesto, že pardubická radnice i její rozvojový fond snížili podnikatelům na rozkopané třídě Míru nájemné. Radnice proto uvažuje i o pokusu zkrátit dobu trvání rekonstrukce.

Opravu třídy Míru navíc provázejí mnohé dohady a nejasnosti. Schválenou podobu, kterou by měla ulice mít po dokončení probíhající rekonstrukce, kritizují jako nekoncepční nejen mnozí obyvatelé Pardubic, ale také značná část zastupitelů. Ačkoli nad ní musí podle dotačních podmínek i po dokončení rekonstrukce vést trolejbusové trolejové vedení, začal magistrát uvažovat o tom, že by byla opravená třída Míru určena výhradně pěším a nezajížděla na ni tedy ani MHD. Případné prosazení pěší zóny by ovšem stálo město miliony.

Do hry se podoba třídy Míru dostala i při diskuzi o podobě památníku slavného pardubického rodáka letce Jana Kašpara. Podle výsledků soutěže o podobu pomníku měl na ulici stát 37metrový sloup s větrným rukávem. Zda skutečně vznikne, není jasné, část Pardubických se proti němu bouří a na potíže návrh narazil i u městského vedení. Značnou oblibu si naopak získal – nejspíše neuskutečnitelný – nápad vydláždit třídu Míru tak, aby připomínala letištní vzletovou dráhu.

Do probíhající opravy třídy Míru začala ještě rekonstrukce ulic Jana Palacha a 17. listopadu, které jsou součástí výpadovky na Chrudim. Souběh obou uzavírek nastal kvůli dotacím, které kraj (vlastník silnice II/324, jíž procházejí ulice Jana Palacha a 17. listopadu) a město (vlastník třídy Míru) na své projekty dostaly.

TYRŠOVY SADY V NOVÉM


V srpnu začala dlouho očekávaná obnova Tyršových sadů. V sadech by měla vyrůst moderní kavárna, přibude umělá závlaha, mobiliář i nové záhony. Město se projektem za víc než sto milionů korun zabývá od roku 2002. Proměnu sadů provázejí protesty proti kácení stromů a keřů, kritici v minulosti poukazovali třeba na předražené lavičky a komplikace přineslo i rozhodnutí antimonopolního úřadu, který tendr zrušil. 

JAK VYUŽÍT GOČÁROVY MLÝNY A BÝVALÁ KASÁRNA?


Nejistý je osud automatických mlýnů od architekta Josefa Gočára. Výrazná industriální stavba již rok stojí ladem a hledá svůj nový účel. Jako prostor kulturních akcí mlýny využívá tamní občanské sdružení a i do budoucna by se stavba anglosaského střihu mohla proměnit v tzv. kulturfabrik. O jejím odkoupení ovšem magistrát města stále nerozhodl, architekti se proto obávají, že skončí v rukou developerů. Mlýny totiž leží na lukrativních pozemcích na břehu řeky Chrudimky, přímo v centru města.

Automatické mlýny v Pardubicích
Zdroj: ČT24
Autor: Vojtěch Rejl

Pardubická radnice získala bezplatně od státu rozsáhlý komplex Masarykových kasáren, které v únoru 2011 opustila armáda. Ministerstvo obrany si však ponechalo některé budovy, které chce odprodat za 40 milionů korun. Magistrát usiluje o bezplatný zisk i těchto objektů, které stojí na pozemcích města, stále se ale s ministerstvem nemůže dohodnout. Město přitom chystá projekt na revitalizaci objektu, podle plánu architektů města by areál mohl v budoucnu sloužit k bydlení, na místě zchátralých budov by mohly vyrůst nové.

PARDUBICKÉ LETIŠTĚ MODERNIZUJE


Pardubickému letišti roste počet pasažérů a provizorní odbavovací hala už nestačí. Část modernizace proběhla už předloni, kdy letiště s přispěním evropských dotací opravilo za 250 milionů korun palivové zázemí, pojezdové a spojovací dráhy. Hlavní klientelu letiště tvoří mimo letní sezonu Rusové, v sezoně charterů převažují Češi, kteří odlétají na dovolenou. Letiště si bude muset na stavbu terminálu půjčit 250 milionů korun. Bude pak schopné obsloužit čtvrt milionů cestujících ročně, na splácení půjčky si ale musí vydělat.

PARDUBICKO TRÁPÍ HROMADNÁ DORAVA


Na Pardubicku je velkým tématem hromadná doprava. Projekt OREDO, který měl řídit dopravu ve dvou východočeských krajích, nefungoval. Hejtmanství tak údajně přišlo o desítky milionů korun za špatně naplánované jízdní řády. A právě na jízdní řády podle nových informací stále doplácejí hlavně menší obce v regionu. Zatímco dříve jezdily dva autobusy těsně za sebou a pak jeden osamocený a přeplněný, teď zase ujíždějí některé spoje o minutu. Dopravní propojenost regionu je tak nedostatečná, na což si stěžovaly hlavně obce v okolí Svitav a Litomyšle, podobný problém trápí i obce na Přeloučsku. 

Pardubice hlavní nádraží

Zdroj: ČT24
Autor: Vojtěch Rejl

Pardubickem také vede vůbec nejvytíženější železniční trať v České republice, koridor z Prahy do České Třebové, který v současné době prochází rekonstrukcí. Na území Pardubického kraje se nejvíce staví v Ústí nad Orlicí, kde byla začátkem srpna železniční doprava přesunuta na nově vybudovanou estakádu. Modernizace urychlí průjezd stanicí ze současných 70 km/hod až na rychlost 160 km/hod. Z důvodů přestavby je historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí uzavřena a momentálně se nachází uprostřed rozsáhlého staveniště.