V Pardubicích ujíždějí cestujícím vlaky – na přípoje se zapomnělo

Pardubice – Přestože tzv. optimalizace veřejné dopravy, která vzbudila velké rozhořčení u cestujících a obcí v Pardubickém kraji, je nadobro minulostí, lidé stále nejsou spokojeni. Kraj po poslední úpravě jízdních řádů viní z téhož, z čeho dříve vinili společnost OREDO – přestaly navazovat přípoje a prodloužily se cestovní časy.

Když někdo chce nalézt příklad, že dopravní systém nefunguje, jistě se mu to podaří v kterémkoli regionu – například při pokusu nalézt spolehlivé spojení mezi dvěma malými vesnicemi na opačných stranách kraje. V Pardubickém kraji ale špatně fungují i přípoje při cestování mezi nejvýznamnějšími městy. Například osobní vlaky z Pardubic do Hradce Králové totiž těsně ujíždějí vlakům, které přijíždějí z Přelouče. Cesta Přelouč – Hradec se tak čekáním na další spoj protahuje zhruba o půl hodiny. V minulosti cestující, obce a nakonec i krajské vedení kritizovali za podobné problémy při sestavování jízdních řádů společnost OREDO. Kraj jí nakonec povinnost sestavovat jízdní řády sebral a vrátil svým úředníkům. Nyní však čelí kritice sám.

Jak „navazují“ vlaky v Pardubicích mezi 16:00 a 18:00:

  • rychlík 893 přijíždí z Přelouče v 16:02, ale vlak do Hradce odjíždí také v 16:02 (nečeká na žádné přípoje), cestující tak mohou jet až vlakem 6250 v 16:22; čeká se 20 minut
  • vlak 8663 přijíždí z Přelouče v 16:23, ale vlak do Hradce odjíždí v 16:22, cestující tak mohou jet až rychlíkem 1264 v 17:00; čeká se 37 minut
  • rychlík 871 přijíždí z Přelouče v 17:02, ale vlak do Hradce odjíždí v 17:00, cestující tak mohou jet až vlakem 6252 v 17:26; čeká se 24 minut
  • vlak 8665 přijíždí z Přelouče v 17:27, ale vlak do Hradce odjíždí v 17:26, cestující tak mohou jet až spěšným vlakem 1852 v 18:02; čeká se 35 minut

Na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové letos nefunguje tzv. taktová doprava, která zajišťuje pravidelné odjezdy vlaků vždy ve stejnou minutu. Výsledkem tak je, že jenom v některých případech vlaky slouží jako přípoje ke spojům na hlavním koridoru (které v taktu jezdí), zatímco jiné těsně ujíždějí. Problém je i v tom, že po koridoru jezdí méně zrychlených vlaků, které by do Pardubic přijely dříve. „Vidím, jak se rozjíždí spěšný vlak do Hradce, který by mě tam rychle dovezl. Bohužel místo abych tímto vlakem odjel, tak musím čekat až na další,“ popsal výsledek cestování nespokojený cestující Pavel Matouš. Podle krajského radního pro dopravu Jaromíra Duška (SPO) jde o daň za probíhající rekonstrukci pardubicko-hradecké trati, po které by se v budoucnu mělo jezdit až 160kilometrovou rychlostí a navíc po dvou kolejích. Ta však bude probíhat až do roku 2016. Možnost, že by na hlavní trati jezdilo více zrychlených spojů, přitom Dušek odmítá: „Jsme povinni obsloužit všechny obce našeho kraje tam, kde železnice vede.“

Kraj a České dráhy nyní slíbily, že se pokusí od letošního prosince situaci změnit, alespoň některé vlaky by tak v Pardubicích opět měly čekat na přípoje. „Od prosince, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád, lze očekávat mírné zlepšení,“ přislíbil krajský ředitel ČD Tomáš Netolický. Že nebude ujíždět žádný vlak ale mohou cestující očekávat až po dokončení modernizace hradecké trati.