Řidiči už jezdí po první části západního okruhu Plzně

Plzeň - Řidičům v Plzni se otevřela první část západního okruhu. Silnice má délku 2,1 kilometru a vede z Nové Hospody přes Zadní Skvrňany do Plzně-Křimic. Její stavba trvala dva roky a je zatím největší dopravní stavbou Plzeňského kraje. Celkem si vyžádala 870 milionů korun, z toho 650 milionů dal kraj s Evropskou unií a zbytek město. Na druhou stěžejní část už město začalo s výkupy pozemků.

Podle hejtmana Václava Šlajse (ČSSD) se ode dneška motoristům v Plzni „začalo ulevovat“. „Západní obchvat je snem všech Plzeňanů, zejména těch, kteří bydlí na Klatovské třídě a jezdí přes město. V přípravě druhé etapy už jsme hodně pokročili. Zastupitelé schválili minulý týden prvních 38 milionů korun na výkupy. Velmi intenzivně připravujeme, aby byla stavba financována z nových peněz EU,“ prohlásil primátor Plzně Martin Baxa (ODS). Druhá etapa stavby přijde na téměř 1,8 miliardy.

Martin Zrzavecký (ČSSD), náměstek primátora

„Jednoznačně už městu pomůže. Nebude to ale úplně ideální pro Křimice, protože se tam doprava výrazně zvýší.“ 


První etapa odvede část dopravy z hlavních ulic Klatovská a Karlovarská, které vedou přes centrum Plzně. Po nově otevřené části obchvatu by tak mělo jezdit několik tisíc vozidel denně. 

Řidiči mířící od Klatov a z jihu Čech se po dokončení celého okruhu do roku 2020 až 2022 dostanou rychleji na sever, tedy na Karlovy Vary a Most. Zatížení okruhu, který bude dlouhý 5,6 kilometru, má být až 20 000 vozidel denně.

Vlastní silnice druhé etapy přijde Plzeňský kraj na 1,1 až 1,2 miliardy korun. Město na ni vydá včetně výkupů, retenční nádrže Vinice a napojení aleje Svobody a Radčic až 700 milionů korun. „Projekt pro stavební povolení včetně záborů bychom mohli mít už v říjnu,“ uvedl náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS).

Plzeň má letos podle Zrzaveckého vyčleněno na výkupy 115 milionů: „Prvních 38 milionů na pět výkupů bude letos asi vše. Prostředky přesuneme. Zavazujeme se vykoupit zhruba 200 pozemků za 130 až 150 milionů do roku 2017, což vzešlo z memoranda uzavřeného mezi námi a krajem. Věřím, že v roce 2018 začneme stavět.“ Podle hejtmana začne stavba spíš o rok později.

Kraj i město prosazují druhou etapu okruhu do programu integrované teritoriální investice, kde by měla být přímo vyčleněná suma pro plzeňskou oblast. „Bohužel ČR nemá nastavené parametry evropských peněz. Pro kraj půjde opět o klíčovou stavbu,“ doplnil hejtman.

Podle Šlajse je nutné současně s druhou etapou okruhu připravovat průtah městem. „Tento okruh pomůže, ale nevyřeší dopravu v Plzni. Průtah by měl financovat stát. Příprava průtahu pokračuje. U prvního a třetího úseku probíhá proces EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí),“ řekl šéf plzeňského Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.