Osm obcí podél dálnice D2 slaví úspěch. Konečně se zbaví kamionů

Rajhrad - Po dvou letech se osmi obcím podél dálnice D2 konečně podařilo získat všechna potřebná povolení pro to, aby mohly zakázat do ulic vjezd kamionům. Chtějí se tak zbavit části dopravců, kteří se průjezdem obcemi vyhýbají placení mýtného. Starostové i občané doufají, že počet projíždějících nákladních aut klesne alespoň o polovinu. První zákazové značky už se objevují na ukazatelích na dálnici i na hranicích obcí a měst.

Teprve necelý týden jsou příjezdy do Rajhradu olemované dopravními značkami, které zakazují vjezd tranzitní dopravě. Už teď si ale místní úbytku kamionů všimli. Minaříkovi bydlí na jedné z nejfrekventovanějších rajhradských ulic už 17 let. Za ty roky jim nezbylo než si na hluk kamionů zvyknout. „Zaregistrovali jsme pokles nákladní dopravy hlavně v nočních hodinách. Často totiž byly dny, kdy nás projíždějící kamiony budily, teď už se to nestává,“ pochvaloval si změnu Jiří Minařík.

Ve dvacet kilometrů vzdálených Hustopečích ještě na montáž značek čekají. Úbytek nákladních aut ve směru od zmíněného Rajhradu už je ale poznat. Po hlavním tahu ještě v dubnu projelo během pěti minut 25 kamionů většinou se zahraničními poznávacími značkami, dnes jich štáb České televize na místě napočítal za stejnou dobu jen 15. Většina navíc byla z jižní Moravy. Pro nákladní auta, která zajišťují zásobování obcí, totiž zákaz neplatí.

Obce, které si stěžují na kamionovou dopravu
Zdroj: ČT24

Do konce týdne by se informace o zákazu vjezdu do osmi obcí měla objevit na všech ukazatelích na dálnici D2. Právě tu totiž řidiči kamionů opouští, aby se vyhnuli placení mýtného. Teď už do osmi obcí nebudou smět.

„Já to schvaluju, ty cedule tam patří. Od toho jsou dálnice, aby po nich jezdila kamionová doprava, a obce si alespoň odpočinou,“ okomentoval úspěch jihomoravských obcí řidič kamionu.

Po omezení kamionové dopravy volají i obce podél D1

Jenže úspěch obcí podél dálnice vedoucí z Brna do Břeclavi je zatím spíše výjimkou. Jen na jižní Moravě projíždějící kamiony trápí nejméně další dvacítku obcí především kolem dálnice D1. Měřínu, Žďáru nad Sázavou nebo Říčanům u Brna se ale prozatím uspět nepodařilo. Obrátily se proto na starostu Rajhradu s prosbou o radu.

Za obce se postavilo i ministerstvo dopravy. Právo „tranzitního zákazu“ chce obcím umožnit pomocí novely zákona o pozemních komunikacích. V novele zákona navíc starostové vidí i úsporné opatření - zákazová značka totiž vyjde levněji než zpoplatnění silnic nižších tříd. To je další ze zvažovaných způsobů, jak kamiony vrátit na dálnice.