Po půl století se šumavská lokálka dočká opravy – budou výluky

České Budějovice – Správa železniční dopravní cesty slavnostně zahájila rekonstrukci trati, která vede z Českých Budějovic do Krumlova, k Lipnu a na Šumavu. Trať na ni čekala půl století. Naváže na jarní opravu horského úseku z Nového Údolí do Volar, výsledkem má být pohodlnější cestování a také zhruba půlhodinové zrychlení jízdy vlaků na 94kilometrovém úseku mezi Českými Budějovicemi a Volary.

Rekonstrukce turisticky vytížené tzv. šumavské lokálky potrvá rok a půl, skončit má v dubnu 2016. Proměnou má projít dráha samotná i nádraží na ní. Projekt obsahuje úpravy nástupišť, rekonstrukci šesti ocelových mostů či lepší zabezpečení zhruba 50 přejezdů. SŽDC slíbila, že modernizuje zabezpečovací zařízení a vymění železniční spodek i svršek, což umožní vlakům jezdit po trati rychleji. „Zatímco dnes po ní jezdí vlaky rychlostí v rozmezí 50 až 70 kilometrů za hodinu, a kvůli některým omezením dokonce jen 20 kilometrů za hodinu, po revitalizaci se to výrazně zlepší,“ shrnul generální ředitel SŽDC Pavel Surý s tím, že traťová rychlost by se po rekonstrukci měla zvýšit na 75 až 90 kilometrů za hodinu.

Šumavská trať je jednokolejná. Pro cestující to znamená, že při rekonstrukci po ní nebudou moci jezdit vlaky a musí očekávat výluky. První začne již ve čtvrtek mezi Horní Planou a Kájovem, potrvá měsíc.


Opravu budějovicko-volarské trati zadala železniční správa společnosti AŽD Praha, její ředitel Zdeněk Chrdle upozornil, že trať prochází územím Národního parku Šumava a také vojenským újezdem Boletice. „Musíme proto respektovat tamní specifické podmínky pro stavební postup. Jinak významná zakázka je pro nás tímto charakterem i velmi komplikovaná,“ poznamenal.

Trať nechal v 80. letech 19. století postavit kníže Schwarzenberg především z hospodářských důvodů – k dopravě grafitu z krumlovských dolů či obsluze zdejšího velkostatku. Postupem času u ní však převládl turistický význam. Dnes obsluhuje Český Krumlov, vede po břehu lipenské přehrady a poté stoupá do srdce Šumavy. Železničářům však její současný stav nedělá příliš velkou reklamu. „Naposledy šly peníze na opravu této trati před 50 lety,“ přiznal Pavel Surý. Rekonstrukce, kterou dnes SŽDC zahájila, bude stát necelé dvě miliardy, z toho 1,2 miliardy získá správa z fondu soudržnosti EU.