Auta na D1 u Jihlavy jezdí opět v obou pásech

Jihlava – Auta na dálnici D1 mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem již jezdí v obou jízdních pásech. Skončila tak modernizace první poloviny dálnice, která čekala na zprovoznění déle než měsíc. Silničáři sice v srpnu rozhodli, že se dělníci přesunou do druhého jízdního pásu až příští rok, dosud se však jezdilo pouze po starém betonu. Omezení u Jihlavy ale zůstane i v dalších dvou týdnech – pracovat se bude tentokrát ve středovém pásu. 

Převedení dopravy ve směru na Brno do správného jízdního pásu proběhlo po druhé hodině odpoledne po krátkém přerušení provozu u Větrného Jeníkova. Poté se jezdilo jen jedním pruhem a vytvořila se až dvanáctikilometrová kolona. Původně plánovalo ŘSD, že rekonstruovaný pás dálnice zprovozní před polednem. Kvůli ranním nehodám kamionů na dálnici na Benešovsku a u Brna však silničáři převedení dopravy odložili o dvě hodiny. „Nehody nám zastavily přívoz materiálu,“ zdůvodnil stavbyvedoucí Jaroslav Jezl.

Dálnice D1 u Jihlavy otevírá svoji čerstvě modernizovanou polovinu. Pro řidiče to znamená ale pouze to, že ve směru na Prahu bude jízda klidnější a nebudou si hledět do očí s řidiči aut v protisměru. Až do 20. října se bude jezdit zúženými jízdními pruhy a rychlostí sníženou na 80 km/h. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Studeckého budou po převedení dopravy pokračovat práce ve středním dělicím pásu. „Jsou nutné pro provizorní zprovoznění dálnice před zimní technologickou přestávkou,“ podotkl. Jízdní pruhy budou široké v každém směru 3,25 metru (pravý) a 2,5 metru (levý). Přesto bude cesta po dálnici k Jihlavě příjemnější než v uplynulých měsících. „Řidičům se uleví už tím, že jsou dnešním dnem otevřeny všechny sjezdy a nájezdy na dálnici u Jihlavy. Navíc rozšíření levého pruhu ve směru na Brno výrazně přispěje k plynulosti a bezpečnosti průjezdu tohoto modernizovaného úseku D1,“ poukázala Soňa Křítková, pověřená vedením Ředitelství silnic.

Odklad rekonstrukce druhé poloviny dálnice u Jihlavy oznámili silničáři v srpnu – krátce poté, co se změnil směr uzavírky na dalších dvou opravovaných místech. „Zima zde přichází rychleji a razantněji, tvrději. My se chceme za každou cenu vyhnout situaci, kdy do rozestavěného, nepřipraveného úseku vtrhne zima,“ zdůvodnil odklad dokončení oprav u Jihlavy mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Hrozbu zimního provozu v provizoriu přitom nechtělo riskovat ani ministerstvo dopravy, které odklad povolilo. „Pokudy bychom měli svedenou dopravu do jednoho jízdního pásu v uspořádáním 2 + 2, jeden z pásů je užší. V případě námrazy, kluzké vozovky, by mohlo dojít k daleko většímu počtu dopravních nehod,“ podotkl ministr Antonín Prachař. Dodal, že by se modernizace dálnice neměla prodražit.

Kromě úseku Jihlava – Větrný Jeníkov budou až v příštím roce stavbaři dokončovat modernizaci také mezi Velkou Bíteší a Lhotkou. Práce v tomto úseku zdržely problémy s podložím a spor o schválení víceprací. Spěch však není – v termínu nezačaly ani opravy dalších tří úseků. ŘSD sice hledá dodavatele na jejich opravu, začnou však nejdříve v příštím roce. Termín však není jasný, silničáři totiž nemají platné stavební povolení.