V Mošnově přistál Osprey, v Evropě poprvé mimo vojenský prostor

Mošnov (Novojičínsko) – Americký Konvertoplán CV-22B Osprey přistál na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově. Letoun je zlatým hřebem nadcházejících Dnů NATO, kde ho čeká historicky první veřejné vystoupení v Evropě. Osprey je unikátní stroj – transportní letoun, který díky natáčení rotorů kombinuje přednosti turbovrtulového letadla a helikoptéry.

Osprey vyvinuly společnosti Bell Helicopters a Boeing Helicopters. Myšlenka na transportní konvertoplán se objevila po nezdařilé operaci Orlí spár v roce 1980, katastrofálním neúspěchu amerických sil při pokusu osvobodit rukojmí zadržená při vpádu na americkou ambasádu. První let absolvoval prototyp s označením V-22 již v roce 1988, Vzdušné síly Spojených států (USAF) a Námořní pěchota Spojených sátů (USMC) však začaly plně vyvinuté verze CV-22B a MV-22B zařazovat do služby až o devatenáct let později a nasazení strojů se datuje k roku 2012.

Pilot ospreye Matthew Burton o cestě do Mošnova:

„Let byl skvělý. Bylo pěkné počasí a mohli jsme si užít výhled na vaši krásnou zemi. Je to pěkné – jedna z velkých radostí, které máme. Moje kancelář je vysoko na nebi a mohu si užít krásné scenérie. Neměl jsem velká očekávání, ale zatím je to krásná země. Přelet jsem si velice užil.“


Přes relativní mládí však mají za sebou ospreye i ostré zásahy, zejména v Afghánistánu, kde se objevovaly již během testů od roku 2009. „Já jsem se s tím setkal už několikrát, poprvé v Afghánistánu, kde tyto letouny americké armády operují už delší dobu, a samozřejmě také na cvičeních, jichž se zúčastňují naše jednotky,“ poznamenal zástupce velitele Vzdušných sil AČR Jaromír Šebesta.

Tzv. konvertoplán je prozatimním vrcholem vývoje transportního letadla, které dokáže současně fungovat jako vrtulník. Umožňují to rotory, které je možné natočit o devadesát stupňů. V letové konfiguraci jsou ospreye výkonostně srovnatelné s tradičními transportními herculesy, poukázal Jaromír Šebesta. Ačkoli jsou i herculesy proslulé tím, že mohou operovat doslova v polních podmínkách na nezpevněné ranveji, ospreye nepotřebují ani ranvej, ale pouze malou plochu odpovídající rozměrům ploch pro transportní vrtulníky. Handicapem je nízká kapacita a nosnost, oproti herculesům je maximální vzletová hmotnost zhruba dvoupětinová.

Osprey na mošnovském letišti
Zdroj: ČTK
Autor: Petr Sznapka

USAF a USMC jsou zatím jedinými uživateli ospreyů, zájem mají ale i další země. Objednávky podaly také Izrael a Japonsko. O nákupu uvažuje také americké i britské námořnictvo, posloužit mohou jako náhrada transportních i průzkumných letadel a také některých typů vrtulníků.

Osprey se na Dnech NATO ukáže na statické ukázce i za letu, ale bude k vidění jen v sobotu. Přesto považují pořadatelé jeho účast za výjimečný úspěch. V Evropě bude k vidění poprvé mimo vojenský prostor. „Bylo s tím spousta práce ho zajistit vzhledem k té výjimečnosti, protože v celé Evropě mají pouze deset kusů. My to vnímáme jako takový výraz prestiže, kterou si tato akce získala v zahraničí,“ řekl předseda sdružení Jagello 2000, které je hlavním organizátorem akce, Zbyněk Pavlačík. Stroj, který přiletěl do Mošnova, patří 7. peruti 352. skupiny speciálních operací USAF, která operuje ze základny RAF ve východoanglickém Mildenhallu.

Bell Boeing V-22 Osprey

  • dvoumotorový víceúčelový letoun s natáčecími rotory
  • verze: V-22A (prototyp), CV-22B (letectvo), MV-22B (námořní pěchota)
  • délka trupu: 17,5 m
  • rozpětí/šířka s rotory: 14 m/25,8 m
  • obsadidelnost/nosnost: 24 vojáků/9 000 kg nákladu
  • max. vzletová hmotnost pro vertikální vzlet: 23,9 t
  • motory (výkon): Rolls-Royce AE1107C (2x 4 586 kW)
  • max. rychlost: 280 uzlů (443 km/h)
  • akční rádius: 600 námořních mil (1 100 km)
  • dostup: 25 000 stop (7 620 m)
zdroj: Boeing