ŘSD vrátilo Eurovii návrh sanace mostů v Ostravě jako nedostatečný

Ostrava – Ředitelství silnic a dálnic vrátilo zhotoviteli dálničních mostů v Ostravě-Přívoze návrh na jejich opravu jako neúplný. „Koncept, který nám Eurovia předložila, je absolutně nedostatečný,“ řekl České televizi mluvčí státních silničářů Jan Rýdl. Oba mosty na dálnici D1 v Ostravě jsou od 5. září uzavřené pro kamionovou a nákladní dopravu pro vozy do 3,5 tuny, řidiči osobních aut tam mohou jezdit maximálně padesátikilometrovou rychlostí. Správce dálnic totiž po kontrole dospěl k závěru, že mosty jsou v havarijním stavu.

Podle Ředitelství silnic a dálnic zhotovitel v návrhu oprav neřeší to podstatné - opravu prasklin ani dopady posunu mostních nosníků dálničních přivaděčů. Jedná se společností Eurovia v reklamačním řízení a předmětem reklamace jsou právě posunutá mostní ložiska, trhliny v nosné konstrukci a nerovnoměrné sedání opěr mostních přivaděčů v Ostravě. Eurovia souhlasila s omezením provozu, ale rozhodně odmítá, že by mosty byly nebezpečné. Stát naopak nevylučuje, že je bude nutné úplně uzavřít.

Ředitelství silnic a dálnic dostalo od stavební firmy první návrh na opravy už minulý týden, ten však s výhradami vrátilo. Dnes obdrželo novou verzi, ani ta ale není podle mluvčího Jana Rýdla uspokojivá. „Chybí řešení v oblasti mostních závěrů, posunutých ložisek, trhlin v nosné konstrukci a posunutí samotné opěry mostů,“ vyjmenoval Rýdl. Dodal, že organizace žádá od Eurovie kompletní zhotovovací projekt opravy.

Mluvčí Eurovie Iveta Štočková se odmítla k tématu podrobněji vyjádřit. „Nevím, co se jim na tom projektu nelíbí,“ reagovala. Na podrobnější dotazy týkající se detailů navrhovaných oprav a termínů neodpověděla.

Jádrem sporu bude zřejmě studený odval

I když Eurovia neuznává, že by stav přivaděčů byl tak vážný, jak tvrdí Ředitelství silnic a dálnic, na nutnosti provést co nejrychleji opravy se nicméně se silničáři shoduje. Jak naznačuje komunikace kolem návrhu sanačních prací, spor bude o příčiny závad, a tedy i to, kdo je zaplatí. Podle Eurovie způsobuje problémy především použití studeného odvalu (směsi strusky a hutního materiálu) v násypech v okolí mostu. Odtěžení části hutního odpadu a nahrazení jiným materiálem je i součástí jejich návrhu oprav. A jak dříve zdůraznil ředitel oblasti Morava Eurovie Jan Špaňo, použití studeného odvalu si vyžádal sám zadavatel zakázky. Firma, která upozorňuje, že použití tohoto materiálu způsobuje i nekontrolovatelné bobtnání dálnice, proto opravy hradit nehodlá.

Mluvčí Ředitelství silni a dálnic Jan Rýdl: Eurovia mosty špatně postavila, musí je opravit a musí to zplatit.


Silničáři to neuznávají naopak budou chtít, aby vše zaplatil zhotovitel. „Naše stanovisko je jednozančné. Eurovia mosty nekvalitně postavila, Eurovia je musí opravit a musí to zaplatit,“ shrnul mluvčí Jan Rýdl. Odhaduje, že sanace mostů bude stát asi třicet milionů korun. Správce dálnic zkoumal případné pochybení v kontrolní činnosti vlastních zaměstnanců, případem se zabývá i policie, která už vyslechla řadu lidí. „Vzhledem k tomu, že policie zatím nikoho z Ředitelství silnic a dálnic neobvinila, věřím, že se ukáže, že vina není na naší straně,“ dodal Rýdl.

Oba mosty, které slouží teprve šest let, zatím fungují za omezených podmínek a jsou pod bedlivou kontrolou. Pokud se bude jejich stav zhoršovat, Ředitelství silnic a dálnic je připraveno je zavřít úplně. „Mosty pečlivě a detailně monitorujeme. Nicméně stále nemáme k dispozici data, která by nás opravňovala k okamžitému uzavření přivaděčů,“ řekl Rýdl.