Brno si pojistilo nákup pozemků pro odsunuté nádraží

Brno – Brněnští zastupitelé posvětili smlouvu o smlouvách budoucích, která zaručuje koupi pozemků pro odsunutou variantu hlavního nádraží. Pozemky a objekty vyjdou městskou kasu přes 130 milionů korun. Projednávání smlouvy tři dny před komunálními volbami se nelíbilo opozici. O tom, zda nádraží zůstane v centru nebo se přesune o necelý kilometr na jih, zatím není rozhodnuto. Konečné slovo bude mít investor stavby – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Nemovitostí ve vlastnictví ČSAD Brno holding, Tourbus a Torea Plus v blízkosti autobusového nádraží Zvonařka a tzv. Jižního centra. Pokud se bude v Brně stavět hlavní nádraží v tzv. odsunuté poloze, budou tyto pozemky klíčové. Město si proto dnes pojistilo jejich nákup uzavřením smlouvy o smlouvách budoucích.

Kritici upozorňují, že o poloze nádraží ještě ministerstvo dopravy, které je skrz SŽDC investorem stavby, definitivně nerozhodlo. „Pokud bude nakonec vhodnější varianta pod Petrovem, město nakoupí pozemky zbytečně. Většinu z nich ani potřebovat nebude a cena bude nižší,“ upozornil opoziční zastupitel Martin Ander (Strana zelených) s tím, že radnice by neměla s odkupem nikam spěchat.

Pozemky pro brněnské nádraží v odsunuté poloze
Zdroj: ZMB

Naopak primátorův náměstek Robert Kotzian (ODS), který je za dopravu zodpovědný, považuje návrh smluv za krok správným směrem. „Město se zaváže ke koupi pozemků pouze pro případ, že by ministerstvo zvolilo variantu naproti Zvonařce. V opačném případě smlouva buď uplyne, nebo se strany dohodnou na jejím ukončení,“ řekl Kotzian. Ve smlouvě o smlouvách budoucích stojí, že prodávající mají povinnost uzavřít kontrakt do půl roku poté, co dostanou na základě územního rozhodnutí pro nádraží výzvu k jejich prodeji. Pokud nebudou podmínky pro uzavření kupních smluv splněny do 31. prosince 2020, smlouvy o smlouvách budoucích zanikají.

Schvalování smluv se nelíbilo i některým dalším zastupitelům, a to zejména proto, že se jim dokumenty dostaly na stůl na posledním zastupitelstvu před komunálními volbami. Podle Kotziana ale měla být smlouva o smlouvě budoucí hotová už dávno a volby s tím nemají co dělat. „Celý proces je velmi náročný a zdlouhavý. Že termín návrhu padl před volbami, to je jen náhoda. Nakonec to ale může ušetřit čas,“ dodal Kotzian.

Brněnské hlavní nádražíO modernizaci nádraží se v Brně diskutuje už léta. Existují dvě varianty. První možností je varianta „pod Petrovem“, která navrhuje ponechat nádraží v centru města ve stávající poloze. Železniční trať by zůstala zachována, nádraží by se modernizovalo a rozšířilo směrem k oblasti tzv. Malé Ameriky. Odborníci odhadují, že přebudování stávajícího nádraží by trvalo déle než odsunutá varianta. Plusem pro cestující by naopak byla výborná dostupnost nádraží v centru města.

Tzv. odsunutá varianta, zvaná také jako poloha „u řeky“, znamená přesun železničního tělesa o 800 metrů na jih. Vlaky by měly zastavovat v sousedství autobusového nádraží Zvonařka. U nádraží má vzniknout nová čtvrť s kompletní infrastrukturou a tramvajovou dopravou. Postavit nádraží na zelené louce bude pravděpodobně rychlejší, nevýhodou je větší vzdálenost od centra.

O poloze nádraží se v Brně konalo v roce 2004 referendum, jehož výsledky ale nebyly závazné. Letos aktivisté usilovali o vyhlášení nového referenda, nakonec pro něj ale nesehnali dostatek podpisů. Uznání některých vyřazených petičních archů se nyní domáhají u soudu. O konečné poloze rozhodne investor stavby.


Varianta nádraží u řeky pohledem do mapy
Zdroj: Nádraží u řeky