Koleje jako překážka pro pražské záchranáře

Praha – Záchranáři v Praze si stěžují na zatravněné tramvajové pásy, kterých rychle přibývá. Řidiči aut hasičů a záchranné služby dříve mohli kolony stojících aut objíždět po kolejích, které byly zapuštěné do země, takže pro jejich auta nepředstavovaly překážku. Nyní po nově řešených kolejích nepřejedou a musí zůstat v koloně čekat. Hasiči vypočítali, že průjezd úseku se zatravněnými kolejemi se může prodloužit až trojnásobně. 

Nový trend při rekonstrukci tramvajových tratí v Praze – používají se buď pražce, a nebo jsou koleje zapuštěné do zatravněného pásu. Na tento měkký povrch ale nemohou vjet těžká auta hasičů. Auto by se tam zabořilo a zůstalo by stát. Navíc pražce jsou i před začátkem a koncem úseku s travním kobercem.

Na konci každého tramvajového pásu je navíc prohlubeň, což je pro auta záchranářů přímo past. Auta tam uvíznou a nemohou jet dál. Jak říká Miloš Němec, řídící důstojník směny HZS hl. m. Prahy, nebyli hasiči k jednání o rekonstrukci takových úseků silnic přizváni. Podle hasičů je v Průběžné ulici v Praze 10 další problém, a to zúžené ostrůvky nebo autobusová zastávka přímo ve vozovce. Záchranné služby se také na názor nikdo nezeptal, tvrdí její mluvčí Jiřina Ernestová: „Bohužel vyjádření pražské záchranky nebylo v tuto chvíli prioritní a byl brán zřetel na jiné aspekty.“

Pavel Volenec, inspektor provozu Zdravotnické záchranné služby HMP vyčíslil zpoždění způsobené čekáním sanitky v koloně na několik minut. Dodává, že i běžní řidiči, kteří by chtěli záchrance uhnout a umožnit průjezd sanitky, to udělat nemohou, protože by na pruhu pro tramvaje uvízli i oni.

Další rekonstruované úseky

Naposledy byly kromě Průběžné ulice takto zrekonstruovány i Plzeňská ulice v Praze 5 a ulice Švehlova, dále ulice Bělohorská a V Olšinách. Pavel Volenec z pražské záchranky k tomu dodává, že město se pro řidiče sanitek stává takřka překážkovou dráhou.


Proč zatravněné pásy?

Dopravní podnik argumentuje výhodami zatravněných tramvajových pásů, jako jsou menší hlučnost, menší prašnost a lepší mikroklima. Navíc tento způsob řešení vede k vyšší plynulosti tramvajového provozu.

Podle Anety Řehkové, mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy, se nyní projektují zatravněné pásy například ve Vršovické ulici, na trati na Petřiny nebo na části Evropské ulice. „Myslíme si, že sanitky a hasiči jsou ve stejné situaci, jako když jsou na ulici střední dílčí pásy zatravněné nebo jsou na místě svodidla,“ říká ke stížnostem záchranářů Aneta Řehková z dopravního podniku. Podobně vidí situaci i mluvčí Městské části Prahy 10 Jan Charvát: „Problém je, že pokud by se tramvajové pásy nezatravnily, byl by tam štěrk a ten pro pohyb těžkých hasičských vozů také není vhodný,“ uzavřel.