Žďákovský most se konečně dočká opravy

Orlík nad Vltavou (Písecko) – Po pěti letech čekání na peníze a především na rozhodnutí úřadů začne rekonstrukce Žďákovského mostu přes Orlickou přehradu. Kvůli havarijnímu stavu na něj již od roku 2010 nesmějí nákladní auta, až nyní ale silničáři vyhráli soud, který jim umožňuje uzavřít smlouvu s firmou, která most opraví.

Ředitelství silnic a dálnic smí uzavřít smlouvu na rekonstrukci Žďákovského mostu. Téměř po roce tak rozhodl soud. Potvrdil tak předchozí verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Během sporů platila předběžná opatření, která silničářům znemožňovala kontrakt uzavřít. „Pokud teď vše půjde tak, jak má, jsme připraveni začít s opravou na jaře příštího roku,“ uvedla pověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková. Práce potrvají 28 měsíců, zhruba půl roku má být most zcela uzavřen. Náklady na zakázku budou hrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Ačkoli jde o proslulou a technicky pozoruhodnou stavbu, je obloukový most nad vltavským údolím již léta v havarijním stavu. Koncem 90. let byl most zcela uzavřen, nouzová oprava ale situaci zlepšila jen částečně. Od dubna 2010 na Žďákovský most nesmějí vjíždět nákladní auta. Protože je most součástí státní silnice I/19 z Plzně do Tábora, znamená to závažnou komplikaci pro celý region. Kamiony uzavírku objíždějí přes Písek, kde zesílená doprava přispěla ke zhoršení stavu obchvatu, kvůli dlouhodobé uzavírce Žďákovského mostu ale nebylo možné silnici rovněž uzavřít a opravit.

Silničáři s opravou Žďákovského mostu zprvu váhali s tím, že nemají peníze. Bezmála dva roky po uzavření mostu pro kamiony začali v prosinci 2011 hledat dodavatele. Výběrové řízení trvalo rok, potom o něm rozhodoval ÚOHS a následně i soud.

Žďákovský most je v provozu od 27. dubna 1967. Rozpětí jeho oblouku činí 330 metrů, po napuštění přehrady nahradil stržené staré mosty a dodnes představuje jediné spojení obou vltavských břehů severně od Zvíkova a jižně od přehradní hráze. Žďákovský most ovšem není významný pouze jako dopravní stavba. Tato unikátní stavebně-technická památka přitahuje také vyznavače bungee-jumpingu, kteří se z mostovky vrhají do více než čtyřicetimetrové hloubky. Stavba se ovšem zapsala rovněž do dějin tuzemské kriminalistiky. Pachatelé takzvaných orlických vražd z první poloviny 90. let právě z něj shazovali těla svých obětí zavařená v sudech.