Parní lokomotiva se vrací do Prahy, projet se můžete v technickém muzeu

Praha – Unikátní funkční a historicky věrnou replikou parní lokomotivy se během celého prodlouženého víkendu budou zájemci moci projet v Národním technickém muzeu v Praze. „Je to první a poslední parní lokomotiva vyrobená v České republice. Je to absolutní zajímavost a kuriozita,“ láká návštěvníky generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr. Přijít se podívat je možné až do úterý vždy od 10 do 18 hodin.

„Lokomotiva je úplně nově vyrobená, výkon má 40 koní a maximální rychlost zhruba kolem třiceti kilometrů za hodinu,“ upřesnil Michal Bednář z 1. kolínské lokomotivní společnosti. „Originál se používal v továrnách, lomových drahách a někdy i v povrchových dolech,“ vysvětlil. Lokomotiva Orenstein & Koppel na rozchodu 600 mm byla rozšířena doslova po celém světě. „O rychlost tenkrát tolik nešlo, ale spíše o to, kolik toho utáhne,“ dodal k z dnešního pohledu nízké maximální rychlosti vlaku.

Výroba unikátní repliky parní lokomotivy z přelomu 19. a 20. století trvala skupině nadšenců zhruba rok. „Výroba repliky byla poměrně náročná, protože se nezachovala žádná technická dokumentace,“ popsal Bednář s tím, že nejdříve bylo nutné vytvořit výkres jednotlivých součástek, teprve poté přišla na řadu samotná výroba. „Museli jsme vzít podobnou lokomotivu, která se dochovala, tu jsme rozebrali, kompletně změřili a na základě toho jsme vyrobili tuto příbuznou lokomotivu,“ vysvětlil.

Jízdy parního vláčku připomenou nejen výročí státního svátku, ale také 200 let od výroby vůbec první parní lokomotivy na světě. „Na českém území se parní lokomotivy vyráběly od roku 1900, kdy sjela první lokomotiva řady 310 v Českomoravské Kolben-Daněk, do roku 1958, kdy sjela poslední lokomotiva z plzeňských závodů,“ upřesnil ředitel muzea. Na českých drahách pak parní lokomotivy přestaly jezdit v roce 1980.

Lokomotiva Orenstein & Koppel
Zdroj: Národní technické muzeum

Unikátní kopie se představí veřejnosti ve venkovním areálu budovy NTM na Letné. Jízdu repliky lokomotivy Orenstein & Koppel doprovodí komentované prohlídky, projekce týkající se procesu vzniku lokomotivy a návštěvníci se budou moci svézt v připojených vagonech. Projekce, během níž se bude možné seznámit s procesem stavby lokomotivy, se uskuteční v Přednáškovém sále muzea v pátek, sobotu a úterý vždy od 14 hodin. V rámci doprovodného programu v úterý 28. října pak budou muzejní pedagogové demonstrovat fungování parního motoru a zároveň představí soutěž Vyrob si svůj parní motor.