Popraskaný přivaděč k D1 v Ostravě Eurovia záručně neopraví

Ostrava – Rozhodčí soud určí, jak proběhne oprava mostů na přivaděči k dálnici D1 v Ostravě-Přívoze. Mosty mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Požadavek Ředitelství silnic a dálnic na záruční opravu stavební firma Eurovia CS odmítla a v arbitráži chce pokračovat, oznámil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Eurovia odmítla požadavek státu na opravu závad na přívozském přivaděčí k D1, podle ministra Prachaře především proto, že o oba mosty se pře se státem v arbitrážním řízení. Pokud by na své náklady vady odstranila, důvod arbitráží by zanikl a stavební firma by se neměla jak domáhat náhrad, uvedl s odkazem na vyjádření Eurovie ministr. Podle mluvčí Eurovie Ivety Štočkové není možné přistoupit na požadavky státu, když se firma dosud neshodla s ŘSD na příčinách a odpovědnosti za vady na mostech.

Druhým důvodem odmítnutí reklamace je, že se stát s firmou neshodl na míře poškození mostů. Eurovia tvrdí, že sesedání materiálu či posuny nosníků nepředstavují bezprostřední riziko a mosty je možné s omezeními používat. „Jediná výhrada, kterou posudek uvádí, je, že most může být zatížen auty maximálním nápravovým tlakem 24 tun,“ řekl již dříve ředitel oblasti Morava Eurovie Jan Špaňo. Podle ŘSD je ale situace natolik vážná, že hrozí i úplné uzavření přivaděče. Zatím je na mostech omezená rychlost a zakázán vjezd vozidel nad 3,5 tuny.

Navzdory opoziční kritice – podle bývalého ministra Zbyňka Stanjury (ODS) by bylo efektivnější provést opravy okamžitě a teprve poté se se stavební firmou soudit o náhradu – bude nyní ministerstvo dopravy čekat na soud. Ministr Prachař bude chtít, aby se co nejlépe připravilo. „Budeme zajišťovat důkazy, provádět zkoušky, do jaké míry je tyto dva objekty ještě možné provozovat, a na základě zkoušek budeme přijímat další rozhodnutí,“ uvedl.

ŘSD tvrdí, že příčinou nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce je použití nevhodného materiálu v okolních násypech. „V takzvané přechodové oblasti mostu –lidově řečeno na obou koncích mostu – svými objemovými vlastnostmi vyvolává tlak na mostní konstrukce a ty konstrukce na to nejsou dimenzovány,“ přiblížil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podobné je i stanovisko Eurovie, která hovoří o využití tzv. studeného odvalu, které si ovšem vyžádalo samo ŘSD. Podobný spor vedou silničáři se stavební firmou také kvůli závadám zhruba na devítikilometrovém úseku dálnice D47 v Ostravě. ŘSD nechalo na poškozených úsecích provést v roce 2011 první kontrolní vrty, i tam byl podle silničářů použit nevhodný materiál. Kvůli sporům o stavbu vznikla koncem minulého týdne sněmovní vyšetřovací komise.