Dělníci se pustili do odstraňování závalu na D8

Litochovice (Litoměřicko) – Na rozestavěné dálnici D8 v Ústeckém kraji začaly práce na odstraňování závalu. Dělníci zahájili sanaci sesunutého svahu, sanace by měla být dokončena příští rok v dubnu. Práce za zhruba 72 milionů jsou v podstatě přípravné, odstranění celého sesuvu pak přijde asi na miliardu. Hlína a kamení zavalily dálnici loni v červenci a podle odborníků je jeho okolí stále nestabilní.

Na místo zamířil také ministr financí Andrej Babiš společně s bývalým ministrem dopravy Antonínem Prachařem a jeho nástupcem Danem Ťokem. Podle Prachaře se po nově dostavěné dálnici rozjedou v roce 2016. Babiš pak přislíbil dostatek peněz.

Se samotnou sanací začalo sdružení firem na horní hraně svahu. „Základem je vytěžit horní část sesuvu, protože to je ta část, která nejvíc naléhá, nejvíc zatěžuje a nejvíc tlačí na spodní část, která je nejnebezpečnější. Poté je třeba zajistit odvodňovací strouhy a retenční nádrže,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Teprve poté budou odvezeny stovky tisíc tun sesunuté zeminy, které leží na tělese dálnice. Hlavní část prací má být hotová ještě letos, celá sanace pak v dubnu 2015.

Zakázku získalo sdružení několika stavebních firem bez řádného výběrového řízení. Ministerstvo dopravy tento postup, který si nechalo schválit vládou, odůvodňuje nedostatkem času na vypsání soutěže v situaci, kdy mohou v místě hrozit další sesuvy půdy.

Richard Brabec, Andrej Babiš a Dan Ťok na D8
Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral

Kvůli nedostatku času požadoval bývalý ministr dopravy Prachař po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.

Termín dokončení dálnice, tedy konec roku 2016, je podle Prachaře reálný. „Věřím v to. Pokud budou práce probíhat a stavební firmy mají zájem, aby probíhaly,“ doplnil Prachař. Kandidát na mistra dopravy Dan Ťok chce, aby termín dokončení dálnice byl součástí smlouvy mezi státem a zhotovitelem dálnice. „Budu s nimi jednat o tom, aby jejich verbální příslib se vtělil do dodatku smlouvy,“ doplnil Ťok.

Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) shánět letos v březnu.