Moravskoslezský kraj: Nejvíce výjezdů záchranářů za posledních 10 let

Frýdek-Místek - Počasí nadále komplikuje dopravu v Moravskoslezském kraji, i když skoro všechny silnice jsou sjízdné. Výjimkou je hlavní tah na Slovensko přes beskydské Staré Hamry na Frýdecko-Místecku, který je uzavřený pro nákladní dopravu i auta s přívěsem. Mrzne a padají mrznoucí srážky a omezení zřejmě potrvá minimálně do večera. Další významná komunikace z Frýdku-Místku směrem na Slovensko a do Polska, kde byla velmi dramatická situace včera večer a v noci, je již průjezdná.

Moravskoslezští záchranáři zaznamenali od včerejšího nástupu kalamity nejvyšší počet výjezdů za posledních deset let. Za 24 hodin jich bylo přes 450. Dispečeři přijali kolem 1 700 telefonátů. Hasiči pomáhali především odstraňovat následky nehod, které naštěstí byly lehčího rázu. Později hlavně uvolňovali silnice od spadlých stromů a větví. Odpoledne a večer byly kolony na téměř všech výjezdech z Ostravy, policisté zaznamenali desítky nehod. Ve Slavkově na Opavsku se srazilo osobní auto se sanitkou a tři lidé utrpěli středně těžká poranění. Dramatická byla situace na Frýdecko-Místecku a Těšínsku.

Podívejte se, jak to vypadlo v noci na Frýdecko-Místecku:

Silničáři: Intenzita mrznoucího deště byla mimořádná

Podle technického náměstka šéfa Správy silnic Moravskoslezského kraje Milana Nováka byla intenzita mrznoucího deště výjimečná. „Především na Frýdecko-Místecku, Těšínsku a Novojičínsku byl déšť mimořádně intenzivní a trval nezvykle dlouho, bylo přitom dva až tři stupně pod nulou. I když jsme reagovali na upozornění meteorologů a vyjeli s chemickým posypem už preventivně před začátkem srážek, nestačilo to. Déšť posyp rychle smyl a museli jsme vyjet znovu,“ uvedl Novák. To už ale některé posypové vozy uvízly v kolonách nebo dokonce havarovaly. „Hovořil jsem s některými dispečery, kteří slouží i třicet let. Tvrdili, že takovou kalamitu nezažili,“ řekl Novák.

Policista: Silničáři situaci zvládali, bezohlední byli řidiči

Zimu, mrznoucí déšť a nekonečné čekání si prožil například policista Marek Starzyk, když se v pondělí odpoledne vracel z práce. Ledovka ho i s přítelkyní uvěznila v koloně na dálnici mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem na devět hodin. Normálně tuto trasu ujede za 35 minut. „Silničáři a technické služby vše zvládli, ale řidiči byli bezohlední. I když silnice už dávno klouzaly, jezdili rychle a předjížděli, pak dostávali smyk,“ líčil Starzyk. V první koloně strávil asi tři hodiny, poté došlo v Hnojníku k další nehodě, která dopravu zablokovala na příštích šest hodin. „Jen stěží se podařilo udržet pruh pro průjezd sanitek a sypacích vozů,“ popisoval. Ostatní museli čekat, do toho začalo znovu pršet. „Auto jsem nemohl mít nastartované, protože mi docházel benzin. Mrzli jsme, ale nějak jsme to museli přežít,“ popisoval muž.

Kvůli počasí stála i nošovická automobilka Hyundai

Extrémní počasí také zastavilo výrobu v nošovické automobilce Hyundai. Kamiony s materiálem uvízly v kolonách na zledovatělých silnicích a lidé nemohli pracovat. "Tato situace způsobila výpadky ve výrobě pondělní odpolední a noční směny. Chybějící produkce bude nahrazena dvěma mimořádnými sobotními směnami, za které pracovníci dostanou mzdu, příplatky za práci přesčas a o víkendu, jednorázový bonus ve výši pět set korun, autobusovou dopravu i oběd zdarma,“ sdělil mluvčí automobilky Petr Vaněk.