Bude se za výměnu Plzeňské karty platit? Spor teď hýbe Plzní

Plzeň – Cestující v městské hromadné dopravě v Plzni čeká důležitá změna. Pokud totiž používají k placení jízdného elektronickou Plzeňskou kartu, budou si tento doklad muset nechat vyměnit. Alespoň tak to zatím plánuje radnice, protože čipová karta už technologicky neodpovídá současným standardům. Spor se ale vede o to, zda by si občané tuto výměnu měli sami zaplatit - konkrétně bude stát 170 korun. Lidem se to nelíbí, opoziční zastupitelé Plzně navíc tvrdí, že radní před volbami slibovali, že výměnu karet uhradí nebo na ni přispějí.

Plán vedení města vyvolal v západočeské metropoli ostré diskuse, uživatelům karty se to nelíbí a na internetu už proti němu koluje petice. Tu zatím podepsalo přes tři a půl tisíce lidí. Výměnu karty chtějí zadarmo.

Plzeňská karta slouží hlavně pro cestování hromadnou dopravou - funguje pro předplatné jízdného, jako elektronická peněženka pro nákup jízdenek, ale také pro placení parkovného či jako karta do knihovny. Vyměnit by si ji mělo celkem 200 tisíc lidí.


170 Kč je ale pro některé lidi suma poměrně vysoká. Třeba studentka 4. ročníku lékařské fakulty Monika žije z kapesného od rodičů, takže peněz nazbyt rozhodně moc nemá. Monika Chytilová k ceně uvedla: „Když už si to člověk jednou zařídí, pak už by to měl mít zdarma a těch sto sedmdesát korun mi přijde docela dost.“

Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků, ovšem oponuje, že si firma musí počínat jako akciová společnost, i když jejich jediným akcionářem je město: „Jsme subjektem podnikatelským ve smyslu platné legislativy, a tak se musíme chovat. To znamená, že my nemůžeme rozdávat dárky nebo dělat cosi zadarmo, my musíme jednat s péčí řádného hospodáře.“

Bývalé vedení radnice chtělo přitom ještě před volbami výměnu karet zaplatit lidem s trvalým bydlištěm v Plzni, jenže právě tady narazili. Petr Náhlík (KDU-ČSL), náměstek primátora Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí v Plzni, to vysvětlil takto: „Na základě právního rozboru bylo zjištěno, že to možné není. Protože v této zemi platí Listina práv a svobod, která je součástí české ústavy, a ta říká, že všichni občané jsou si rovni. Takže když Plzeňskou kartu vlastní nejen občané města Plzně, ale i Plzeňského kraje, více méně i celé České republiky, tak nelze jenom některým občanům tuto kartu zaplatit. “ Na otázku, jestli by ji tedy magistrát nemohl zaplatit všem uživatelům, Petr Náhlík uvedl, že to by stálo 47,5 milionu.

Michal Vozobule (TOP 09), opoziční zastupitel Plzně popsal celou situaci takto: „Před volbami slibovali, že prověří možnost, jak na to přispět, respektive dokonce na začátku řekli, že chtějí slevy pro občany. To je hezké, říct před volbami, že dají slevu občanům, a pak zjistili, že to nejde.“ Současná situace, kdy si výměnu mají lidé zaplatit sami, je podle Michala Vozobule hloupá a vůči lidem působí kontraproduktivně. „Plzeňskou kartu to bohužel znevěrohodňuje,“ dodal Michal Vozobule.

Opoziční zastupitelé teď usilují o to, aby výměnu Plzeňské karty zdarma schválila na svém příštím jednání rada města. 

Plzeňská karta už technologicky neodpovídá současným požadavkům

Důvod, proč je vůbec nutné Plzeňskou kartu lidem měnit, popsal Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků: „Důvod je především technologický. Původní čipy MIFARE standard jsou opakovaně prolomeny, neodpovídají už požadavkům, které jsou dnes na systémy kladeny, a proto jsme se rozhodli přejít na čip MIFARE DESFire EV1, jak zní jeho technické označení, což můžeme říct, že je standard pro podobné systémy, jakým je Plzeňská karta. Druhá věc samozřejmě je vůbec doba, po kterou systém sám funguje, protože všichni uživatelé v roce 2004 a letech následujících až do května 2011, kdy se doba expirace začala na kartách objevovat, podepisovali ve smluvních podmínkách skutečnost, že doba životnosti je deklarována na úrovni 7 roků. To znamená už 10 let, po kterých měníme, je zřejmé, že je cosi mimořádného, že se nám podařilo udržet systém beze změny při životě o tři roky déle, než bylo původně deklarováno.“


Lidé budou karty měnit postupně, začnou už 2. února 2015.

Výměna karet bude rozložena do více let a bude prováděna v dávkách podle pořadových čísel karet, a to od nejnižšího čísla PK.

Týkat se bude pouze těch držitelů, kteří si pořídili svou kartu v období od května roku 2004 do května 2011. Na těchto kartách není vytištěna doba platnosti a garantovaná životnost většiny z nich již byla výrazně překročena.

Držitelé karet budou prostřednictvím informačních kanálů postupně vyzváni k výměně v určitém období, kdy na každou číselnou řadu budou vyhrazeny 2 měsíce.

(zdroj: www.plzenskakarta.cz)