Ledovka opadá: Vlaky i tramvaje až na výjimky jezdí

Praha – Provoz na železnici se vrací do normálu. Vlaky už mohou jezdit téměř na všech tratích. Cestující ale stále musí očekávat zpoždění. Výrazně se zlepšila také situace v pražské příměstské dopravě. Tramvaje v metropoli se kompletně vrátily na své pravidelné linky. V plném provozu jsou tramvaje a trolejbusy i v Brně. Částečně se obnovil provoz také olomouckých tramvají. Situací na železnici se ale bude zabývat premiér Bohuslav Sobotka. V pátek se hodlá sejít s vedením Českých drah a s železničními odbory. Jednat chce o jejich postupu během kalamity a zjistit, zda dopravce nemohl situaci zvládnout lépe. Podívejte se také, jaké bude počasí.

Video Česko se oklepává z ledu
video

Česko se oklepává z ledu

Předpověď počasí v 16:20

Elektrické vlaky se pomalu vracejí na tratě 

Kvůli namrzlým trolejím, které nedodávaly proud lokomotivám, ustal na mnoha tratích provoz v pondělí večer a dnes se začal postupně obnovovat. Následky ledovkové kalamity by už měly být odstraněny ze všech tratí s jedinou výjimkou, kterou tvoří úsek vedlejší trati Střelice - Moravské Bránice u Brna, na kterou napadaly desítky stromů. Odklízet se budou pravděpodobně až do pátku.

Elektrické lokomotivy už tak jezdí i na nejproblematičtějším úseku mezi Olomoucí a Ostravou. Bez omezení se jezdí na trase z Prahy do Plzně, z Prahy do Děčína a do Českých Budějovic. Zprovozněné jsou také obě tratě z Prahy na Brno přes Havlíčkův Brod i přes Českou Třebovou. Kolem poledne se podařilo zprovoznit i všechny pražské příměstské linky, na které vyjely elektrické soupravy City Elefant. Přes noc České dráhy předpokládají obnovení provozu nočních vlaků z Prahy do Košic a rovněž vlaků, které spojují Českou republiku s Budapeští, Vídní, Varšavou a Berlínem.

Správa železnic ale upozorňuje, že otevření tratí ještě neznamená obnovení spojů v plném počtu. Dopravci nejprve musí stáhnout uvízlá vozidla do dep, odmrazit je a zkontrolovat, zda nebyla poškozena zkraty. Spoje proto mohou mít delší intervaly. Od čtvrtečního rána by měly vlaky jezdit z 80 procent podle jízdního řádu. Vlaky byly dosud odkázány na dieselové lokomotivy. Těch přitom není mnoho, přednosta Depa kolejových vozidel Praha Miroslav Kupec upozornil, že není možné vydržovat záložní dieselové lokomotivy pouze pro případ takové kalamity. „Žádný dopravce na světě nedrží kvůli mimořádné situaci, která nastane jednou za deset dvacet let, nadbytečný počet lokomotiv, než kolik potřebuje,“ zdůraznil.

ČD od rána odřekly množství spojů stejně jako soukromí dopravci, kteří jezdí mezi Prahou a Ostravskem. Leo Express dnes s provozem svých vlaků nepočítá, zajišťuje náhradní autobusy, RegioJet zajistil pro část spojů dieselové lokomotivy, několik spojů ale musel zrušit. V provozu zůstane i motorová jednotka vypůjčená od Arrivy, která pojede na dvou párech spojů RegioJetu. „Má kapacitu 140 míst, ale bereme lidi i na stání,“ poznamenala mluvčí Petra Nováková.

Ledovka v Česku
Zdroj: ČTK
Autor: Pavel Němeček

Silnice blokují popadané stromy

Ačkoli řidičům námraza cestu tolik nekomplikuje, popadané stromy na cestách se týkají i jich. Zablokovaly i několik silnic první třídy zejména na Vysočině, na tahu I/38 u Otína na Jihlavsku dokonce spadl strom na auto. Uzavřené jsou především komunikace III. třídy, které procházejí lesními úseky. Pády stromů postihly jih Čech, Vysočinu i jižní Moravu, kde není sjízdných pět silnic.

Na Přerovsku a Prostějovsku silničáři ráno odvolali kalamitní stav. „Situace se zlepšila. Silnice jsou sjízdné, kromě tří silnic, které jsou uzavřeny kvůli stromům. Z hlediska údržby však již nemáme důvod, aby se silnice uzavíraly,“ uvedl šéf krajských silničářů. Uzavřené jsou úseky Drahany – Niva, Žárovice – Drahany a Myslejovice a Otaslavice. Na Prostějovsku už je otevřená silnice mezi Bukovou a Lipovou. Kvůli pracím na elektrickém vedení ji ale ve čtvrtek silničáři znovu uzavřou.

Brno zprovoznilo trolejbusy, Praha tramvaje

V Brně je již v provozu celá tramvajová síť. Před desátou dopoledne se vrátily i na poslední vyloučený úsek do Modřic. Brněnské trolejbusy rovněž obsluhují všechny tratě, po jedenácté se rozjely podle jízdních řádů i na linky 25, 26 a 37.

V Olomouci snahy o zprovoznění tramvají během úterka vzdali. Dnes ale situace vypadá lépe. Odpoledne se podařilo obnovit provoz na páteřní trase z Nové Ulice přes tržnici na hlavní nádraží. „Tramvaje na lince číslo 1 zatím nebudou jezdit dle běžného jízdního řádu, ale budou posíleny a vypravovány v intervalu 7,5 minuty, zatímco normálně činí 15 minut,“ uvedla mluvčí DPMO Martina Krčová. Ve čtvrtek se dopravní podnik pokusí zprovoznit i další úseky. Náhradní autobusová doprava na lince číslo 2 byla posílena a pojede ve stejném intervalu jako tramvajová linka číslo 1.

V Praze technici v úterý odstraňovali led, který se vytvořil na trolejích a zcela ochromil tramvajovou síť. Po dnu, který vstoupil do historie jako ten, kdy ráno nevyjela ani jedna pražská tramvaj, však již od středečního odpoledne opět jezdí všechny linky bez omezení. Jako poslední obnovil dopravní podnik provoz spojů číslo 2 a 6, ostatní již jezdí v celé trase. Všechny náhradní autobusové linky dopravní podnik zrušil.

Pražské tramvaje začaly selhávat v pondělí odpoledne, v úterý ráno nevyjela ani jedna, až odpoledne se rozjela první linka v omezeném provozu. Podle technického ředitele dopravního podniku Jana Šurovského nebyla jiná možnost než odstraňovat led, který pokryl troleje, mechanicky. „Ani použití propanbutanového hořáku nijak zásadně nepomohlo. Zkoušeli jsme i určitou zátěž, aby se trolej ohřála, ale ani to nesehrálo žádnou pozitivní roli. Nejefektivnější bylo využít včerejšího odpoledne, kdy došlo ke zvýšení teploty – i dnes je nad nulou,“ shrnul Jan Šurovský. Jaroslav Ďuriš zdůraznil, že je v Praze tramvajová síť dlouhá 340 kilometrů. „Tak nebylo jednoduché to očistit,“ podotkl.

V Praze také platí v souvislosti s mrazy a hrozícími pády stromů či větví zákaz vstupu do parků. Podle primátorky Krnáčové bude platit do večera, o případném prodloužení rozhodne krizový štáb, který se sejde v šest hodin.