V Olomouci ručně čistí troleje, některé tramvaje již jezdí

Olomouc – Zatímco v Brně a v Praze už tramvaje začaly jezdit, olomoucký dopravce se stále trápí s centimetrovou námrazou na drátech trakčního vedení. Teploty tam dosud neklesly. Pracovní čety tak led oklepávají ručně, centimetr po centimetru. Jedna skupina vyčistí asi 150 metrů za hodinu. Průjezd speciální tramvají by pak měl pomoci udržet dráty čisté. Tímto způsobem se dnes odpoledne podařilo dopravci zprovoznit alespoň jednu trasu z Nové Ulice přes tržnici na nádraží.

Čištění dalších úseků pokračuje. Pracovní čety od včerejšího dne oklepávají námrazu z trolejí ručně. Led nataje a jiný způsob rozmrazování nemůže dopravce použít. „Je to velmi náročné, čety postupují centimetr po centimetru. Jak jsme se přesvědčili, jedna četa za hodinu takto vyčistí kolem sto padesáti metrů trakčního vedení, kterého je ale v Olomouci asi třicet kilometrů,“ popisoval redaktor České televize Martin Laštůvka. „Jiné, než fyzické odstraňování ledu, není možné. Vedení je pod napětím 600 voltů, a to jednosměrně, takže například zahřívání pomocí elektřiny, jak se to dělá například u drátů vysokého napětí, nepřipadá v úvahu,“ vysvětloval.

V noci na dnešek v Olomouci vyjela také speciální tramvaj, která má zamezit tomu, aby se na vyčištěných trolejích znovu netvořila námraza. Dopravce čeká odpoledne posily z dopravního podniku Ostrava a ze specializované firmy. „Díky tomu budeme mít v terénu více vozů a pracovních čet, které budou námrazu oklepávat,“ informoval náměstek ředitele Dopravního podniku města Olomouce Pavel Zatloukal. Zdůraznil, že odstraňování námrazy je náročnější, než původně předpokládali.

Video Olomouc bojuje s námrazou na trolejích
video

Olomouc bojuje s námrazou na trolejích

„Počasí nám nepřeje a teploty by se podle předpovědi měly i nadále držet kolem nuly,“ řekl. Značná část tramvají je už od pondělního odpoledne, kdy region zasáhl mrznoucí déšť a troleje se obalily ledovou krustou, stále venku. A to je také problém. „Tramvaje stojí na mrazu a začíná být problém s jejich bateriemi,“ dodal Zatloukal.

Návrat hromadné dopravy v Olomouci do normálu tak závisí především na tom, kdy se oteplí a led na trakčním vedení sám roztaje. To ale meteorologové hned tak nepředpokládají. „Vypadá to, že by se o víkendu mohly vrátit střídavě sněhové a dešťové srážky při teplotě kolem nuly či těsně pod ní. Můžeme tedy očekávat spíše návrat ledového stavu, který byl na začátku týdne,“ řekl primátor Olomouce Antonín Staněk z ČSSD. Upozornil, že například v Praze, Brně a Ostravě jsou nyní teploty vyšší než v Olomouci.

Ve středu odpoledne přesto Dopravní podnik Olomouc částečně provoz tramvají obnovil, a to v úseku Nová Ulice - nádraží. „Tramvaje na této lince číslo 1 zatím nebudou jezdit podle běžného jízdního řádu, ale budou posíleny a vypravovány v intervalu 7,5 minuty, zatímco normálně je to 15 minut,“ informovala mluvčí podniku Martina Krčová. Doplnila, že náhradní autobusová doprava na lince číslo 2 byla nově posílena a pojede ve stejném intervalu jako tramvajová linka číslo 1. „Ve čtvrtek budeme čistit další úseky a pokusíme se zprovoznit i trať přes centrum,“ uvedla mlučí.

Městskou hromadnou dopravu zajišťují od pondělního odpoledne náhradní autobusy, které dosud jezdily méně často než tramvaje a ve špičce byly přeplněné. Regionální vlaky už jezdí docela plynule. Problémy jsou na hlavních železničních tratích ve směru na Ostravu a Prahu, kde stále nejezdí všechny spoje.

MHD v Olomouci
Zdroj: ČTK
Autor: Luděk Peřina