Hledá se provozovatel vlaků na Šumavě

Jihočeský kraj - Tři společnosti mají zájem provozovat vlaky na šumavských tratích. Přihlásily se do dvoumiliardového tendru Jihočeského kraje, který chce na koleje pustit i soukromé dopravce. Tendru se účastní České dráhy, GW Train Regio a Arriva. Čtvrtý zájemce - Leo Express - podal nabídku mimo soutěž a doufá ve zrušení tendru.

Nádraží v Horní Plané na trati České Budějovice – Černý Kříž bylo dnes liduprázdné. Vlaky odsud odjíždějí každé dvě hodiny a například polední vlak do Nové Pece byl úplně prázdný. Nicméně od jara do podzimu bývají vlaky na této trati přeplněné turisty.

Jihočeský kraj nabízí v tendru tyto tratě

  • České Budějovice – Černý Kříž
  • Čičenice – Nové Údolí
  • Strakonice - Volary

Vlaky po těchto tratích najezdí ročně přes jeden milion a tři sta tisíc kilometrů. Kraj je chce pronajmout na 15 let a ušetřit. Ivan Študlar, odborný referent pro železniční dopravu a poradce hejtmana pro dopravu, k tomu uvedl: „Dotace, kterou v současné době platíme Českým drahám, je ročně na tyto tři tratě přibližně 160 milionů korun.“

Ivan Študlar vysvětlil, jaké parametry by nabídka uchazečů měla splňovat: „Základním požadavkem například je dosažení rychlosti 100 km za hodinu tak, abychom využili i současné traťové poměry. Přičemž do budoucna předpokládáme, že infrastruktura se zlepší a umožní souvislou vyšší rychlost v některých úsecích. V současné sobě se provádí revitalizace železniční tratě České Budějovice – Volary a tam by v cílovém stavu měl být přínos asi 30 až 35 minut, zkrácení jízdní doby z Českých Budějovic do Volar.“ Jihočeský kraj také podle Ivana Študlara počítá s možností přepravy jízdních kol, což je na trati České Budějovice – Volary velice důležité zejména v letním období. Nové vlaky mají být dále modernější, bezbariérové a nadstandardně vybavené - klimatizované a třeba s WiFi.

Do soutěže se znovu přihlásily České dráhy. Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah, uvedla: „Do současnosti zajišťují veřejnou dopravu v celém Jihočeském kraji a rády by svoje služby nabídly i v budoucnosti.“

Na koleje chtějí vyjet ale i dva soukromí dopravci. Robert Krigar, člen dozorčí rady GW Train Regio, řekl: „Naše společnost ČSAD Jihotrans provozuje regionální dopravu v jižních Čechách, a to autobusovou, takže předpokládám, že logickým vyústěním byla i účast na tendru v železniční dopravě.“ Jiří Nálevka, obchodní ředitel společnosti Arriva, uvedl: „Pro skupinu Arriva je to příležitost, jak se uchytit, jak vstoupit na trh regionální železniční dopravy v České republice.“ 

Nabídka mimo tendr

Jihočeský kraj ale dostal ještě jednu nabídku - ta ale nesplňuje zadání. Kombinuje vlaky a autobusy. Podal ji Leo Express, který ale věří, že svou cenou přinutí kraj dát rozběhlému tendru červenou.

Leoš Novotný, zakladatel a generální ředitel Leo Express, uvedl: "Dosáhne mnohde úspor jízdních tras, jízdních dob 50%, dosáhne obslužnosti v plné míře, kterou požaduje, a dosáhne úspory v řádu jedné miliardy korun v období 15 let. Leo Express nabízí v kombinacích vlaků – autobusů cenu zhruba 65 korun za kilometr.

Leoš Novotný se vyjádřil i k ceně jízdného, kterou hradí cestující: „Ta cena je závislá na poptávce. Pokud poptávka bude vyšší, než je dnes, čemuž věříme díky kvalitě služeb, které nabídneme, tak je dost dobře možné, že budeme schopni cestujícím nabídnout nižší jízdné, než je dnes.“

Nabídku Leo Expressu komentoval i předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp: „Mně se to velmi líbí a myslím, že to je pro Jihočeský kraj velký důvod k zamyšlení. Líbí se mi případ, kdy soukromá firma dokáže hájit veřejný zájem v podstatě lépe než veřejné instituce. Takhle já si představuju korporátní občanství.“

Ke zrušení tendru v souvislosti s nabídkou společnosti Leo Express se kraj nevyjádřil: „Je to pro nás velmi čerstvá informace, nebudeme ji proto komentovat,“ řekl mluvčí Krajského úřadu Jihočeského kraje Petr Soukup.


19. prosince začne samotné posuzování nabídek, které firmy předložily. Nové vlaky začnou na šumavských regionálních tratích jezdit nejdříve na konci roku 2016.