Hrom, slon nebo plíce? Čí podobu na sebe vezme vítkovický Radegast?

Ostrava - Tři návrhy vybrala porota v prvním kole umělecké soutěže na třicetimetrovou sochu slovanského boha Radegasta pro areál Dolních Vítkovic v Ostravě. Vybraní umělci - Kurt Gebauer, Marek Číhal i Jiří Příhoda - chtějí maximálně využít stávající monumentální objekt vysokopecního filtru, ze kterého mají boha pohostinnosti, plodnosti a úrody v industriální verzi a interaktivní formě vytvořit. V podstavci má být restaurace nebo hospoda, nahoře vyhlídka.

Tři z šesti postupujících účastníků umělecké soutěže staví na technologické působivosti objektu vysokopecního filtru, který je dominantou industriálního areálu Dolních Vítkovic. Slovanského boha nechtějí připodobnit k Radegastu známému z beskydského vrcholu nebo pivních etiket. Každý zvolil určité symboly nebo atributy tohoto božstva, kterými chce stavbu jen dotvořit. Vítěze vybere porota v květnu 2015.

Kurt Gebauer: Šlehající blesky jako hromový vládce

Například Kurt Gebauer vidí v členité budově filtru figuru s hlavou a dvěma nesouměrnými pažemi. „Volil bych minimalistickou stylizaci Radegasta - boha hromu, kterému z bočních rour - paží, šlehají blesky,“ popsal umělec svou základní představu. Blesky, které by vytvořil perforovanými trubkami se světelnými zdroji uvnitř, by se navíc naprogramovaně vrtěly a vyčuhovaly z ústí rour. Hlavou by byla vyhlídka s „vševidoucíma“ očima, které by vysílaly světelné signály. 

Návrh sochy boha Radegasta pro Dolní oblast Vítkovice od Kurta Gebauera
Zdroj: Dolní oblast Vítkovice
Autor: Kurt Gebauer

Marek Číhal: Svítící slon jako silný Radegast i Vítkovice

Marek Číhal vyšel z toho, že podoba boha Radegasta není známá a že by mohl mít i podobu slona, kterého totiž vysokopecní filtr připomíná. Chce ho na objekt vykreslit z neónových trubek a doplnit akustickými zvuky z provozu železáren i z přírody včetně sloního troubení. „Vyhledal jsem paralely mezi vlastnostmi, které připisují v západní kultuře ztvárnění boha Radegasta a ve východním vnímání postavě slona,“ vysvětloval Číhal. Slona vidí jako univerzální symbol síly, moudrosti, důstojnosti a dobré paměti. „Podobně také Vítkovické železárny se svou bohatou tradicí, jejíž součástí je mimo jiné i její divize v Indii,“ uvedl ve svém návrhu.

Jiří Příhoda: S mohutnou přilbicí a kouřícím rohem

Třetí návrh, který porotu zaujal, je od Jiřího Příhody. Vychází z toho, že Radegast má na svých nejznámějších zpodobněních přilbu, která zčásti zakrývá jeho identitu. „Podobným příměrem navrhuji zakrýt filtrační jednotku mohutným panelem, který by byl ve své vrchní části vykroužený do více než čtvrtválcového tvaru,“ uvedl Příhoda. Zevnitř by byl panel bílý, zvenku z rezivějícího plechu. Podobnou, ale menší „přilbicí“ by zakryl potrubní uzel. Ve svém řešení má i Radegastovu sekeru a roh hojnosti, ze kterého by příležitostně stoupal barevný kouř. Návrh nazval Radegastovy plíce.

Mluvčí Dolní oblasti Vítkovice Eva Kijonková uvedla, že postupující umělci mají nyní čas do konce března, aby své návrhy dokončili. „Vítěze vyhlásí porota 1. května 2015,“ informovala. V porotě je například architekt Josef Pleskot, majitel vítkovických strojíren a autor projektu Dolních Vítkovic Jan Světlík, umělecký ředitel Galerie PLATO Marek Pokorný nebo galerista Zdeněk Sklenář. Soutěž navazuje na výběr exponátu, který má reprezentovat Moravskoslezský kraj na světové výstavě EXPO 2015 v Miláně.