Historický klenot vzlétl: opravená stíhačka MiG-15

Hradec Králové – Na letišti v Hradci Králové odpoledne odstartoval vojenský stíhací letoun MiG-15, který sběratelé koupili v USA a v Česku ho kompletně zrenovovali. Legendární stíhačka vyrobená v Československu má bohatou a zajímavou historii. Létala na základně v Polsku a připravoval se na ní k letu do vesmíru polský kosmonaut Miroslav Hermaszewski.

„MiG-15 byly první tryskáče, které jsme na nebi jako malí kluci viděli. Je to pro nás splnění klukovského snu,“ řekl Josef Miřácký ze společnosti Czech Flying Legends, která letadlo v USA od soukromého majitele koupila a následně připravila k dnešnímu krátkému letu. Dvoumístný letoun dnes pilotoval polský pilot Slawomir Hetman, který je podle Miřáckého jediným člověkem v Evropě, který má oprávnění se strojem MiG-15 létat. 

Roman Brázda z týmu mechaniků stroj připravoval na dnešní let už od března, s kolegou na něm strávili každý přes tisíc hodin. „Bylo to celkem složité, z kontejneru se vyndal rozložený letoun, zkontrolovaly se všechny díly – vyměnily se všechny gumové části. Prakticky jsme ho rozebrali do posledního šroubku a během těch šesti měsíců zase složili zpátky.“

V roce 1994 MiG-15 koupil Tom Smith z Kalifornie, stroj pak mohli obdivovat příznivci leteckých dnů po celých Spojených státech. „Byl to náš sen dostat zpátky české letadlo. Od nás putoval přes Polsko do Ameriky, a potom se nám po moři vrátil zase zpátky,“ dodává Brázda. Německým celníkům se ovšem cesta ruského letounu z USA do Česka moc nepozdávala, dodává s úsměvem mechanik.

Stroj má označení 2514, což je imatrikulační znak skutečného MiGu, který létal u 30. ostravského bombardovacího pluku. „Chtěli jsme dodržet tradice, proto jsme si vybrali letoun, který tady byl vyrobený, a na kterém se tady skutečně létalo. Je na něm schválně ostravský znak, protože je ten letoun z 90 % udělaný tak, aby vypadal jako kopie posledního MiGu, který létal v Hradci Králové,“ vysvětluje Roman Brázda.  

Letouny MiG-15 se nejvíce proslavily v korejské válce, kde se staly obávaným symbolem vyspělosti sovětského leteckého průmyslu. Vedle SSSR se letoun licenčně vyráběl i v dalších státech včetně Československa, kde se vyrobilo asi šest tisíc kusů. Letoun byl schopen rychlosti přes 1000 kilometrů v hodině, jeho dolet s přídavnými nádržemi byl téměř 2000 kilometrů.