Lodí z Českých Budějovic až na Orlík - umožní to nová plavební komora

Hněvkovice u Týna nad Vltavou – Zásadní změna pro rekreační plavbu lodí po Vltavě je na obzoru. Z vltavské vodní cesty na jihu Čech totiž zmizí poslední překážka a lodí bude možné se dostat z Orlíku až do Českých Budějovic, tedy 98 kilometrů. Vodohospodáři už totiž schválili smlouvy na stavbu plavební komory na jezu v Hněvkovicích u Týna nad Vltavou. 

Jez pod Hněvkovickou přehradou stojí už sto let. Teď ale projde zásadní úpravou. Vodohospodáři polovinu rozeberou a umístí sem 45 metrů dlouhou a šest metrů širokou plavební komoru. Právě chybějící plavební komora na jezu Hněkovice totiž dosud brání průběžné plavbě lodí z Českých Budějovic na Orlík. Ředitelství vodních cest ČR po výběrovém řízení uzavřelo smlouvu s dodavatelem stavby, kterým je sdružení firem Metrostav a Zakládání staveb.

Vodohospodáři prohloubí i mělké koryto řeky. Jan Bukovský, mluvčí Ředitelství vodních cest ČR projekt popsal takto: „V rámci projektu budeme prohlubovat dno Vltavy od jezu ve Hněkovicích po Týn nad Vltavou v délce přibližně čtyř kilometrů. Původní břehy zůstanou zachovány, pouze bude prohloubeno dno řeky.“  

O práce se ucházelo osm firem, o vítězi rozhodla nejnižší nabídka 197 milionů korun. Původně projektantem předpokládaná cena byla zhruba dvojnásobná. „Reálně se začne stavět v lednu příštího roku. V současnosti proběhl sběr škeblí v řece tak, aby nenastalo žádné poškození životního prostředí,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.

Starostové z okolí se z tohoto posunu radují. Jez byl jedinou překážkou na horním toku Vltavy. Nové komory jsou už v Českých Budějovicích a také v Hluboké nad Vltavou. Milan Šnorek (ODS), starosta Týna nad Vltavou k projektu uvedl: „My tady ve městě se musíme připravit na příliv turistů od řeky. Je třeba připravit nejenom infrastrukturu ze strany města, ale i podnítit podnikatele a různé subjekty působící v oblasti turistického ruchu, aby právě připravovali projekty pro ubytovací kapacity i pro restaurační zařízení. Aby turisté, kteří k nám přijedou, měli dostatek zázemí.“ Podle starosty je třeba se v Týně nad Vltavou zamyslet taky nad rozšířením přístavního mola.

A na rozhodnutí správců toku reagují i lodní dopravci. Připravují lodě na delší plavbu mezi krajským městem a Orlickou přehradou. Radek Šíma, provozovatel lodní dopravy, například řekl: „Nabídneme lidem podstatně větší plavební úsek, než jsme nabízeli doteď. Čekali jsme na to zhruba 4–5 let. Pro všechny komerční subjekty, které podnikají na Vltavě, je to myslím velmi pozitivní zpráva. Ta řeka má obrovský potenciál a tímto se to jenom potvrzuje.“

Horní tok Vltavy vodohospodáři upravují už osm let. Náklady na tyto práce už přesáhly miliardu korun. Kromě stavby komor se hloubí i říční koryto. Projekt se nelíbí ekologickým aktivistům, výhrady má i jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD). Ten v roce 2011 označil nákladný projekt za zbytečný. „Je to akce, kterou bych možná nazval vyhazováním peněz, protože se daly použít někde jinde a mnohem lépe,“ uvedl Jiří Zimola v roce 2011. Po 98 kilometrů dlouhé cestě se první plavidla vydají v září 2016. 


/*json*/{"map":{"lat":49.194190412317944,"lng":14.44534065458381,"zoom":16,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":{"0":{"lat":49.19488613862445,"lng":14.44225788116455,"type":"","description":"Hněvkovice na levém břehu Vltavy"},"1":{"lat":49.193497907999586,"lng":14.447171688079834,"type":"","description":"Hněvkovice na pravém břehu Vltavy"}},"polylines":{},"circles":{},"polygons":{},"rectangles":{}}/*json*/