Developeři kritizují zrušení stavebních předpisů: prý způsobí milionové škody

Praha – Pozastavení platnosti pražských stavebních předpisů, které ve středu avizovalo ministerstvo pro místní rozvoj, je destruktivní a chaotické, tvrdí velcí developeři. Podle nich jim krok MMR způsobí milionové škody. Stavební předpisy vypracovalo ještě staré vedení města v čele s primátorem Hudečkem, pražští radní se tento týden rozhodli, že do půl roku vypracují novelu pražských stavebních předpisů, do té doby se bude Praha řídit obecnými předpisy.

„Aktuální nejasnosti ohledně budoucnosti pražských stavebních předpisů jsou pro fungování trhu zcela destruktivní. Proces rozvoje, schvalování a realizace nových staveb je velmi finančně i časově náročná činnost a musí se plánovat v horizontu mnoha let dopředu. Proto tento trh více než cokoli jiného potřebuje zejména jasná pravidla a předvídatelnost ze strany veřejného sektoru,“ uvedl šéf Central Group Dušan Kunovský.  

Ředitel Ekospolu Evžen Korec zrušení předpisů přirovnal ke zmatkům kolem DPH u stavebních pozemků, kdy stále není jasné, jaká sazba bude po Novém roce platit. "V případě Pražských stavebních předpisů se jedná o obdobný legislativní Kocourkov na úrovni Prahy. Jejich dřívější protlačení 'natvrdo' bez jakýchkoliv dohod na úrovni pražského zastupitelstva a ministerstva pro místní rozvoj a následné zrušení způsobilo zmatek a chaos v systému povolování staveb,„ tvrdí Korec. Podle něj “jepičí životnost" těchto předpisů způsobí řadě developerů milionové ztráty.   

„Všechny své projekty, které tyto firmy připravovaly podle nových stavebních předpisů, totiž můžou hodit do koše, a dojde tak i k pozdržení jejich realizace,“ varuje Korec. Za pravdu mu dává i Kunovský. „Všechny naše nově připravované projekty jsou již navrhovány v souladu s pražskými stavebními předpisy a jakákoli případná další změna této legislativy by pro nás pochopitelně znamenala velké komplikace a výrazně zvýšené náklady,“ uvedl.  

Podle developerů i odborníků byly předpisy kvalitní

Developeři přijetí pražských stavebních předpisů, které nahradily zastaralé a nevyhovující obecně technické předpisy z roku 1999, přivítali. „Byly velmi důkladně a dlouho projednávány napříč odbornou veřejností, diskutovány s architekty, urbanisty i představiteli města,“ řekl Kunovský. Podle něj po vzoru jiných západoevropských metropolí, jako jsou Kodaň, Amsterodam a Vídeň, směřují Prahu k využití proluk a nevyužívaných průmyslových brownfieldů uvnitř města namísto dalšího rozlézání metropole do polí. Znovu zavádějí uliční čáru, kladou důraz na rozvoj celé lokality, na množství veřejně přístupné zeleně a občanské vybavenosti, uvedl.  

Zprávu velmi nelibě nesou odborníci na architekturu a urbanismus. Podle nich nebyl důvod předpisy rušit - byly totiž kvalitní. „Moc nevěřím, že současná pražská koalice s většinou jednoho hlasu dokáže vlastně podobný předpis projednat,“ uvedl k tomu architekt Adam Gebrian. Jeho slova potvrzuje pnutí ve vládnoucí koalici Adriany Krnáčové. Většina zastupitelů Trojkoalice Lidovců, Zelených a Starostů totiž na rozdíl od Sociální demokracie a ANO podpořila návrh opozice, aby Praha ministerstvu odporovala a věc by tak musel řešit Ústavní soud.

Stavební předpisy, které jsou prováděcím předpisem ke stavebnímu zákonu, schválila minulá rada města. Ještě předtím, než v říjnu vešly v platnost, vzbudily bouřlivou debatu. Billboardová lobby proti nim vyvolala mediální kampaň. Nesouhlasila totiž s regulací reklamy, kterou předpisy přinášejí. Ministerstvo následně přišlo s připomínkami a vyžádalo si od Prahy úpravu předpisů. Vadily mu ale úplně jiní věci: chybějící notifikace předpisů Evropskou komisí a téma teploty vozovky a osvětlení a oslunění.   

Pražští radní se tento týden rozhodli, že do půl roku vypracují novelu pražských stavebních předpisů, do té doby se bude Praha řídit obecnými předpisy. Výjimkou je podle mluvčí magistrátu památková zóna, která bude chráněná. Odborníci ale upozorňují, že se podle obecných pravidel nedá v hlavním městě stavět. Celostátně platné stavební předpisy prý neberou v potaz pražská specifika týkající se zejména vysoké hustoty zástavby. Nezohledňují ani dopravní vybavenost lokality z hlediska MHD.