Letenský kolotoč ožije v roce 2016, slíbilo muzeum. Vyhlásilo sbírku

Praha – Národní technické muzeum připravuje veřejnou sbírku, aby mohlo zprovoznit historický kolotoč, který stojí nedaleko jeho budovy na pražské Letné. Opravu stavební části chce muzeum provést v příštím roce, sbírka má posloužit k opravě figur koní, které bývaly ozdobou nejstaršího dochovaného podlahového kolotoče ve střední Evropě – jsou však ve špatném stavu. Podle ředitele NTM Karla Ksandra by ale měl kolotoč opět jezdit od roku 2016.

Kolotoč na Letné vozil generace pražských dětí, které si mohly vybírat mezi svezením v červeném autě nebo na vyzdobeném koni, poslední dvě desetiletí ale byl opakovaně odstaven a v roce 2006 se zastavil nadobro. Jeho vlastník Národní technické muzeum spolu s radnicí Praha 7 nyní začaly hledat způsob, jak historický kolotoč oživit. Zatím muzeum připravilo rekonstrukci objektu, ve kterém kolotoč je, poté by mohly přijít na řadu i jejich útroby.

Rekonstrukce za 9 milionů

Podle ředitele NTM Karla Ksandra bude na opravu stavební části i samotného ústrojí a figur koní potřeba zhruba devět milionů korun – na každou část kolem 4,5 milionu. „Částka je poměrně vysoká, protože stavba je náročná,“ podotkl ředitel technického muzea. Polovinu celkové sumy poskytne ministerstvo kultury, pomoc slíbil muzeu také pražský magistrát a městská část Praha 7, na jejímž území kolotoč stojí. „Přál bych si, aby opět mohl sloužit všem obyvatelům Prahy jako vzpomínka na radostné dětství,“ uvedl starosta Prahy 7 Jan Čižinský.

Interiér letenského kolotoče
Zdroj: ČTK
Autor: Roman Vondrouš

Sbírka, která začne na Tři krále, má posloužit především k opravě devatenácti figur koní. Zatímco autíčka na kolotoči jsou plechová, a tudíž chátrají jen pomalu a oprava je poměrně snadná, koně jsou ze dřeva a slámy a jsou potažení pravou koňskou kůží. Nejzachovalejší figuru má muzeum ve své sbírce, některé další jsou ale ve zbědovaném stavu – zůstaly jen původní dřevěné části, jako jsou kopyta a hlava. Vnitřní konstrukci figur, včetně slámové výplně a kůže, tak budou muset restaurátoři vyměnit. Celé figury, které jsou ve ztichlém objektu letenského kolotoče k vidění, jsou olysalé, některé části jsou provizorně přilepené izolepou.

Sbírka na letenský kolotoč:

Národní technické muzeum a Praha 7 vyhlásily sbírku na opravu letenského kolotoče. Začne 6. ledna 2014, příspěvky potom bude možné posílat na účet 1079304750207/0100.


Sbírka na opravu koní v letenském kolotoči bude již druhá. Předchozí vyhlásilo technické muzeum v roce 2005. Během tří let přispěli lidé, městská část a firmy zhruba 300 tisíci korunami. Bez ohledu na výsledek nové sbírky ujistil Karel Ksandr, že technické muzeum zprovozní kolotoč, který vlastní od roku 2004, do dvou let.

Nejstarší kolotoč jezdil přes sto let, na nový život česká přes dekádu

Návštěva technického muzea s charakteristickou dopravní halou a svezení na kolotoči naproti muzejní budově patřilo po desetiletí k oblíbeným kratochvílím pražských dětí. Kolotoč je přitom starší než Národní technické muzeum – ať již jde o instituci, nebo její současnou budovu. Jde o nejstarší dochovaný podlahový kolotoč ve střední Evropě, je z roku 1892 (některé zdroje uvádějí také roky 1891 nebo 1893), nejprve stál na Vinohradech. O dva roky později již byl v Holešovicích v Letenských sadech. Zprvu byl kolotoč na ruční pohon, elektrický motor dostal až ve 30. letech, nový potom v 80. letech.

Od roku 1991 je kulturní památkou, ovšem 90. léta k němu byla krutá. Zloději z něj ukradli orchestrión a ani rekonstrukce, kterou provedl tehdejší majitel, nezabránila jeho zchátrání. Když ho muzeum převzalo, byl kolotoč v kritickém stavu a již se nikdy nerozjel. Do jeho útrob mohli lidé naposled nahlédnout naposled v roce 2006, když technické muzeum uzavíralo svoji budovu před pětiletou rekonstrukcí.