Pisárecký tunel je v havarijním stavu. V lednu ho čeká oprava

Brno – Opravit bezpečnostní prvky. Zásadní věc, na kterou už rok čeká brněnský Pisárecký tunel. Po několika odkladech by se mělo v lednu konečně začít s rekonstrukcí. Ředitelství silnic a dálnic má pro brněnské řidiče i další dobrou zprávu: tunel bude během rekonstrukce částečně otevřený. Denně jím totiž projedou desítky tisíc aut.

Srdce tunelu v brněnských Pisárkách zastaralo a potřebuje vyměnit. Zpráva, které se k mnoha brněnským řidičům dostala už před rokem. Přesto se od té doby o rekonstrukci jen mluvilo. Nejprve ji zhatily tahanice o výběrové řízení, pak nebylo tunel možné uzavřít kvůli strojírenskému veletrhu.

Teď by se s opravami za 74 milionů korun mělo skutečně začít. „V tuto chvíli probíhají přípravné práce. Dopravní omezení, které k tomu bude potřeba, zřídíme nejpozději v první dekádě měsíce ledna,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Vyměnit potřebují zejména bezpečnostní prvky jako požární čidla, řídicí elektronika nebo ventilace, která už je v havarijním stavu. Automatické bezpečnostní prvky musel zatím nahradit člověk, tunel proto nepřetržitě hlídají hasiči ze svého dispečinku.

Práce na opravě mají trvat zhruba měsíc a oproti původním plánům by měl být tunel po celou dobu částečně v provozu. Stavbou totiž denně projíždějí nejen Brňané, ale i ti, kteří například odbočí z dálnice D1 směrem na brněnské výstaviště. Denně tunelem projede odhadem 36 tisíc řidičů, jeho úplné uzavření by tak dopravu ve městě výrazně zkomplikovalo.

Zdržení má i další blízká stavba

Na zahájení ale v Brně čekají i další dopravní stavby. Opakované odsouvání platí také pro rozšíření ulice Žabovřeská. Ta je od Pisáreckého tunelu vzdálená jen pár stovek metrů a má být důležitou součástí velkého městského okruhu. Nyní je podle investora ŘSD i brněnského magistrátu, který pro stavbu zajišťoval pozemky, vše téměř připraveno. „Kromě, tuším, čtyř vlastníků pozemku, se kterými běží správní řízení o vyvlastnění, byly všechny ostatní pozemky vypořádány,“ potvrdil náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).

Projekt na rozšíření Žabovřeské ulice, který zahrnuje i tramvajový tunel ve skále, by mohl být hotový za pět let. Řidičům uleví hlavně od kolon, které v místě zúžení pravidelně vznikají.