Dokud je matematika jedním z hlavních předmětů, je nelogické ji nezkoušet, říká Klaus ml.

Český jazyk, cizí jazyk a matematika jsou z hlediska počtu hodin hlavní předměty. Dokud je na nich založeno vzdělávání, je nelogické jeden z těchto předmětů u maturity nezkoušet, uvedl expert ODS pro vzdělávání Václav Klaus mladší v pořadu Interview ČT24. Zatím je ale matematika nepovinná. V roce 2021 by se jí ale už neměli vyhnout gymnazisté a o rok později pak dopadne na střední odborné školy, rozhodla vláda.

Video Interview ČT24
video

Klaus mladší v Interview ČT24: Dokud je vzdělávání založeno i na matematice, je logické ji zkoušet

„Když ve škole něco netestujete, nekontrolujete, tak to lidi neumí. Je to přirozená věc,“ míní Václav Klaus mladší. Zastává tak názor, že by se mělo maturovat z matematiky. Podle něj ale panuje názor, že všechno, co je nějakým způsobem těžké, musí ze škol zmizet. „Je to dominující ideologie posledních deseti patnácti let. S tím se hodně svezla matematika,“ podotýká.

Václav Klaus mladší

Václav Klaus mladší

expert ODS pro oblast vzdělávání

„Školy jsou o vzdělávání, a že z toho uděláme jenom socializační centra, kde všechno, co se někomu zdá těžké, tam nebude, tak to k ničemu nevede.“

Václav Klaus mladší

expert ODS pro oblast vzdělávání

Zároveň dodává, že se situace začíná pomalu měnit. „Svaz průmyslu a další organizace na to logicky tlačí,“ podotýká. Problémem přesto je, že o matematice „řada politiků ví, že je hodně nepopulární mezi mladou generací, a tak to různě odkládají“.

Za pár let by se přesto měla matematika stát povinným maturitním předmětem. Od školního roku 2020/2021 bude na gymnáziích a lyceích. Nyní vláda dodala, že o rok později se jí nevyhnou žáci na odborných školách. Maturovat z matematiky se nebude pouze na uměleckých, zdravotnických a sociálních oborech.

„Hájím princip zavést to tak rychle, jak jen to jde. Že to snad konečně bude v roce 2021, je dobře,“ poznamenal expert ODS. Podle něj je matematika královnou přírodních a technických věd. „Všechno na světě je řízeno matematikou,“ upozorňuje.

Peníze na školství by měly být vynaloženy efektivně

Není to ale jediný důvod, proč by žáci měli z tohoto předmětu maturovat. „Platíme 150 miliard korun na daních na udržení školství v chodu,“ uvedl s tím, že peníze jdou na to, aby se děti naučily číst, psát a počítat.

„Po třinácti letech říct, to byla jen taková sranda, to nás nezajímá, jestli to děti umí, nebo ne, to nedává logiku,“ míní. „Mě zajímá, aby peníze byly efektivně vynaloženy, aby se děti ve školách něco naučily,“ dodal.

„Dosahujeme toho, že čtvrtina maturantů propadne z matematiky, máme desítky škol, kde neodmaturuje polovina studentů a neděje se nic,“ řekl. „Řešením není udělat test dvacetkrát lehčí nebo zkoušku odpustit, ale zavřít školy, které nefungují, a držet nějakou laťku vzdělávání,“ přiblížil Klaus mladší.

„Že matematika v České republice upadá, s tím ruku v ruce jde, že upadá naše ekonomika, respektive země, kde jde matematika nahoru, nás ekonomicky předhánějí,“ upozornil.