Pro LinkedIn záchrana z nebes, pro Microsoft těžko říct

Koupit LinkedIn za 26 miliard dolarů může snad opravdu jenom Microsoft. Byť pro LinkedIn, tedy lépe řečeno akcionáře, to může být asi hodně zásadní zpráva a tak trochu záchrana. Prostor pro sociální média se vlivem rozpínajícího se Facebooku stále a stále zmenšuje.

LinkedIn je poměrně miniaturní sociální síť. Vykazuje sice 433 milionů uživatelů, ale v obvyklé metrice měsíčních aktivních uživatelů jich má zhruba třetinu. Což ji v žebříčku sociálních sítí staví někam na hodně pozdní příčky první dvacítky. Mimo to má ještě řadu zásadních problémů v podobě sporů s uživateli, jejichž e-maily poněkud zneužívala, ale to je jistě jen maličkost. Mnohem zásadnější problém může být v tom, že je postavená jenom pro lovce hlav a zaměstnavatele, na samotné uživatele už roky zapomíná.

Stejně jako zapomíná na potřebu použitelného designu, uživatelské přívětivosti, rychlosti a přidané hodnoty. Tu nabízí vlastně jenom za poměrně značné peníze, což vedlo k tomu, že většina uživatelů se omezení naučila kreativně obcházet. A poslední problém? Malé celosvětové rozšíření. Koupit si za 26 miliard něco, co jako skutečná sociální síť i produkt funguje jenom v několika zemích, je odvážné, případně bláznivé.

Akvizice Microsoftu jsou ale delší dobu poněkud problematické. Až na Minecraft (Mojang, za 2,5 miliardy dolarů), který kupodivu prozatím nestihli zlikvidovat, je tu historie neúspěchů. Z kdysi nejúspěšnějšího evropského výrobce mobilních telefonů (Nokia) je dnes už jenom vzpomínka (a odepsaných minimálně 7,5 miliardy dolarů). Skype (stál 8,5 miliardy dolarů), který měl všechny předpoklady k tomu konkurovat službám jako WhatsApp (ten mimochodem stál 19 miliard dolarů, když ho Facebook kupoval) či Snapchat, je dnes monstrózní software, jejž se uživatelé obávají vpustit si do počítače.

Na druhou stranu, Microsoft je zvyklý kupovat firmy za velké peníze. V roce 2007 to bylo Aquantive za 6,3 miliardy dolarů, aniž by to cokoliv přineslo. Ještě dříve to bylo například WebTV (rok 1997, známe jako MSN TV) za 425 milionů dolarů a také řada dalších firem, které sice nebyly v ceně miliard dolarů, ale nějaké ty desítky a stovky milionů byly zaplaceny bez výsledného efektu. Za zmínku nakonec stojí neúspěšné pokusy o koupi Yahoo či SalesForce.

Pořád však velkým otazníkem zůstává, proč za LinkedIn dali peníze, které se jim nevrátí zpět ani za desítku let. V prvním čtvrtletí tohoto roku totiž síť LinkedIn měla obrat 558 milionů dolarů (41procentní růst oproti stavu před rokem) a v roce 2015 měla příjmy 2,99 miliardy dolarů, ale se ztrátou 164 milionů. Pro srovnání Microsoft měl ve finančním roce 2015 obrat 93,6 miliardy dolarů a zisk 12,2 miliardy dolarů.

Jedno je v téhle transakci velkou otázkou – kdyby Microsoft koupil Twitter, dal by za něj alespoň čtyřikrát více než za LinkedIn?

Může Microsoft pomoci LinkedInu?

LinkedIn jako sociální síť nefunguje a trh hledání práce je dneska ovládán a obsazen zcela jinými společnostmi, které se na hledání specializují, a LinkedIn je pro ně občasným zdrojem nepříliš spolehlivých dat o potenciálních kandidátech. Do problémů se tato sociální síť ale dostala hlavně vlastní zásluhou. Nespolehlivostí, snahou poněkud podvádět své uživatele, hlavně však uzavřením se.

Pokud by se snad Microsoft rozhodl LinkedIn zcela otevřít, zpřístupnit vše, co bylo dříve v API přístupné, a otevřít službu všem dalším sítím i softwaru od třetích stran, je tu šance dostat LinkedIn někam výše než tam, kde je v současnosti. Zásadní bude i to, jestli se mu podaří LinkedIn rozšířit ve více zemích než jenom v současném poměrně omezeném rozsahu.

Pokud si ale Microsoft kupuje LinkedIn v oné stále nekončící potřebě „mít vlastní sociální síť“, tak si vybral špatně. Pro tohle si měl koupit Twitter. Na druhou stranu, pokud nechá síť LinkedIn dostatečně samostatně fungovat a pomůže svým tlakem tomu, aby to opravdu fungovalo, určitá šance tu je. Malá, ale je.

Profil

Daniel Dočekal

Daniel Dočekal je konzultant, internetový publicista a odborník na sociální sítě. Zakládal internetový magazín Svět Namodro. Vymyslel a vytvořil kolektivní weblog Prostý Občasník Originálního Humoru (Pooh.cz). Působil jako šéfredaktor iHNed.cz.

Většinu aktivit věnuje sociálním sítím, webdesignu, tvorbě obsahu, novým médiím, reklamě a internetovému marketingu. Jsou s ním spojené weby 365tipů, Bookz.cz, FeedIT.cz nebo JustIT.cz.