Internet v pohybu a ustupující šedá zóna

Internetoví autoři si v posledních dnech několikrát "smlsli" na informacích tiskových médií o internetu. Nejprve Jiří Hlavenka, který na svém blogu komentoval informace Hospodářských novin o chystaném zpravodajském portálu TV Novy tn.cz (má být spuštěn 5. května), slovy: "Noviny opět stáhly kalhoty před velkohubými řečmi."

 

 

U tohoto příspěvku mne zaujala diskusní poznámka jistého „insidera„, který redaktory HN hájil, neboť “velkohubé řeči" o novém zpravodajském portálu, jenž má ve spojení s nejúspěšnější komerční televizí o úspěch předem postaráno, pocházejí prý nikoli z pera novinářských elévů a nedouků, ale z manažerské sféry novin, přičemž odkaz na šéfa, který se tak rád pohybuje v podnikatelských kruzích, je snadno čitelný.

O něco později se ozval většinový majitel nejúspěšnějšího internetového portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič k pondělní zprávě HN „Microsoft chce koupit Seznam anglické verzi“ se rozletěla do světa a do světových tiskových agentur. Ještě tentýž den v poledne Lukačovič na zprávu ironicky reagoval: „Čeští novináři opět předvedli své nejlepší schopnosti.“ Podle Lukačoviče je pravda jen to, že se skutečně se šéfem Microsoftu Steve Balmerem v květnu v Praze sejde. Ale pouze na pracovní snídani, na které budou přítomni i další zástupci českého internetového byznysu, takže na vyjednávání o prodeji „nám nezbude, než zajít na WC, kde si konečně (ve stoje u mušle) budeme moci v klidu popovídat, zda to bude za jednu, za dvě, nebo za tři miliardy dolarů.“

Nicméně bývá pravidlem, že tvrdé zatloukání bývá obvykle součástí vyjednávací taktiky, když o něco jde. A že asi o něco půjde, naznačil Libor Nováček na serveru lupa.cz v článku "Skončí Seznam v rukách Microsoftu?" Mám na mysli jeho osobní zkušenost uvedenou v závěru. O tom, jak se věci skutečně mají, lze bohužel zatím jen spekulovat. Také já se však připojuji k názoru, že česká internetová scéna se v roce 2008 dala do pohybu (začalo to koupí a sloučením Centra a Atlasu), a že přes nejrůznější dementi Seznam.cz nezůstane stranou, ať už pod taktovkou Ivo Lukačoviče či nějakého zahraničního vlastníka. Kromě dalších indicií mě k tomu vede poznání, že Seznam.cz a.s. si vloni začal dávat věci do pořádku a vystoupil z netransparentní šedé zóny, která vzniká tím, když nějaká obchodní společnost nezveřejňuje ani ty informace, které by ze zákona zveřejňovat měla.

Ještě před rokem se museli mediální analytici spoléhat jen na odhady. Seznam.cz a.s. dlužil Obchodnímu rejstříku účetní uzávěrky za léta 2005 a 2006. Teprve koncem září chybějící dokumenty přistály tam, kde měly být, takže dnes už víme, že obrat Seznamu.cz a s ním i hospodářský výsledek rok od roku pronikavě roste: tržby přes miliardu, zisk nejméně 350 milionů Kč.

Jen tak mimochodem, je-li řeč o netransparentní šedé zóně, při nedávné rešerši pro zahraniční publikaci jsem s potěšením konstatoval, že transparentnost a informovanost je na postupu nejen u Seznamu.cz a.s. Výroční zprávy a účetní uzávěrky online, které dříve byly výjimkou, se dnes stávají pravidlem, šedá zóna se zmenšuje.

Přesto se však v ní i nadále pohybují některé firmy, kterým jakoby se nechtělo s pravdou ven. Patří mezi ně například televize Prima, která se z informační povinnosti vyvazuje předkládáním zpráv spolumajitele (50%) MTG, v níž je Prima vedena v souhrnné kolonce střední a východní Evropy. O tom, jak si FTV Prima vede od roku 2006, chybějí zprávy. Proč asi?

Seznam
Seznam
Více fotek
  • Seznam autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/113/11214.jpg
  • Logo televize Prima zdroj: TV Prima http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/100/9992.jpg