Detroitský autosalon: začátek nové éry

O pár set metrů dál je slavná věž GM, symbol moci automobilového gigantu. O patro výš stojí nadupané sporťáky i luxusní limuzíny, uváděné modelkami a opečovávané mladíky s prachovkami i leštidly na lak. Zdánlivě všechno jako na jiném autosalonu. Ve skutečnosti ale všechno úplně jinak.

Naproti přes ulici chodí dokola asi sto odborářů, bývalých zaměstnanců automobilek a odpůrců kapitalismu a protestují proti managementu továren. Hlavním symbolem změny je ale zkušenost, kterou za chvíli absolvuju. Jízda automobilem na zkušebním autodromu, který vyrostl přímo pod výstavní plochou. Není to místo pro lidi, kteří nenávidí vlastní plíce, ani pro vyznavače automobilových zplodin. Říkají mu Ekozkušenost.

Usedám do malého sporťáku. S maximální rychlostí 20 km/h ani náhodou nevyzkouším jeho možnosti, představu mi ale tahle jízda dá. Auto vyráží na dráhu. Zkouším akceleraci - poslušně reaguje. Dá se to ale poznat jenom podle rychlejšího ubíhání umělých stromů za okny kabrioletu. Motor slyšet není. S tímhle nadupaným krasavcem se nejezdí k pumpě pro vysokooktanový benzin, stačí ho večer zapojit do zásuvky. Zrychlení z nuly na sto za 3,9 vteřiny, maximální rychlost 200 km/h totiž obstarává - obří baterie.

Společnost (nosící v Česku tak známé jméno) Tesla je malá firma s velkými plány. Sídlí v hlavním městě nejmodernějších technologií, v kalifornském Silicon Valley a pro tamní experty slovo „nemožné“ prostě neexistuje. Tenhle první elektrosporťák na světě je malá revoluce na čtyřech kolech. Kromě plného výkonu dává i slušný dojezd - na jedno nabití 400 km, klidně tedy z Prahy do Brna a zase zpátky.

Po amerických silnicích už jich jezdí 150, v létě mají dorazit první do Evropy. Jeho kmotrem byl kalifornský guvernér a vysloužilý akční hrdina Arnold Schwarzenegger, známý svým tažením za ekologii, v garáži ho má třeba herec George Clooney. Cena 2 miliony korun z něj nedělá lidové vozítko, vedení společnosti má ale velké plány. „Když jste noví na trhu, nejlepší cesta je vysoce kvalitní výrobek pro úzkou skupinu lidí. Už jsme se usadili a máme samozřejmě další plány. V roce 2011 chceme začít vyrábět sedan, který už bude cenově mnohem dostupnější,“ líčí budoucnost viceprezident Tesly Michael van der Sande.

Ještě loni byla Tesla jenom exkluzivní zajímavostí. Zkušební autodrom by kvůli ní na detroitském autosalonu nepostavili. Druhá polovina roku 2008 ale změnila automobilový svět. Finanční krize přivedla americké legendární značky na pokraj krachu. Před pádem je zachránily jenom miliardy od vlády, přiklepnuté na poslední chvíli prezidentem Bushem. Recept na cestu z krize mají výrobci úplně shodný - úsporné modely. Hybridy, elektrické motory, nižší spotřeba, menší auta: cokoliv umožní řidiči jezdit méně často k pumpě, je k vidění na výstavní ploše.

Když procházím expozicí, mám před očima sloupce grafu, zachycujícího prodej aut v roce 2008 a předpověď na rok 2009. Den předtím nám ho ukazoval jeden z nejrespektovanějších analytiků amerického automobilového trhu. Ty sloupce klesají hluboko pod nulu a očekávání v tomhle roce dokonce překonává i černou loňskou zkušenost: „Krize bude pokračovat, je jisté, že velká detroitská trojka skončí,“ komentoval to Michael Robinet, viceprezident analytické společnosti CSM Auto, „Ford a GM čekají těžké časy, ale měly by přežít. Zato Chrysler prodá o 43 procent aut méně. Orientoval se na severoamerický trh a nemá šanci tuhle krizi přežít. Není otázka, jestli přijde krach, ale kdy to bude.“

Na ploše, v části vyhrazené právě koncernu Chrysler, vybíhá na pódium menší padesátník. Viceprezident společnosti prezentuje nové studie, které mají být nadějí pro nejmenšího člena detroitské trojky. Ze čtecího zařízení cituje předem připravené vtipy. Další hmatatelný důkaz, jak moc se svět motorů změnil za jediný rok. Ještě loni ta samá společnost předvedla v té samé hale monstrózní show, při které hnala ulicemi Detroitu dokonce i stádo krav. Je to letošní trend - žádná světelná show, žádné nákladné triky ani celebrity. Letos se auta představují na obyčejné tiskové konferenci.

Chrysler ukazuje čtyři modely, všechny s elektrickým motorem. Je to skoro kompletní škála - sedan, sporťák, rodinný minivan a dokonce džíp. Kromě úsporného motoru nabízí i vybavení jako ze sci-fi: internet na palubní desce, z něhož si řidič může vyřídit e-maily, stáhnout oblíbené písničky nebo zkontrolovat aktuální satelitní snímky dopravní situace v místech, kam míří. Starostlivým rodičům doma může auto nahlásit, když jejich ratolest za volantem překročí stanovenou rychlost nebo se vzdálí za určenou hranici od domova. Z řad novinářů za mnou zaznívá ironické: „To aby potom ještě člověk měl vůbec čas na řízení.“

Stojím ve vstupní hale budovy, kde sídlí vývojové laboratoře Fordu. Nad hlavou mi visí desítky vlajek, mezi nimi i ta česká. Nikdo mi sice není schopný říct proč, jinak je tu ale odpovědí spousta. „Kdo se pohybuje v oboru, toho ten poslední vývoj vůbec nepřekvapil,“ říká mi Gerhard Schmidt, vedoucí zdejších expertů se silným německým přízvukem, kterého se nezbavil ani po desetiletích strávených v Americe, „vývojáři pracovali na těchto technologiích dlouho. Co se změnilo, je poptávka zákazníků, a tím i zájem společností. Koneckonců my nabízíme především to, co lidi chtějí.“ Na připravené expozici nám jeho lidi ukazují elektromotory budoucnosti, cesty k alternativním palivům nebo dokonce čalounění ze sójových bobů.

Ford se jako další z velké detroitské trojky potýká s tím, že ve skutečnosti zákazníkům to potřebné nenabízel. „O den později, o dolar dráž,“ říká s nadsázkou o amerických automobilkách analytik Michael Robinet. Američani teď dohánějí, co léta zanedbávali. Ford předvedl hned několik modelů s hybridním motorem a vyhlásil ambiciózní plán: do roku 2011 mít to nejúspornější auto v každém segmentu trhu. Hodně práce pro Gerharda Schmidta a jeho lidi.

Každá automobilka v Detroitu tvrdila to samé: My jsme ti nejúspornější a nejekologičtější. Fordy umí 94 procent energie z brzdění převést do nabíjení baterie, General Motors ukázal vnitřek svého tolik očekávaného elektromodelu Chevy Volt. Má to být první masově vyráběný model s téměř čistě elektrickým pohonem. Na li-Ionové baterie dojede až 60 km. Teprve potom zapíná malý benzinový motor, který ale funguje spíš jako agregát a dobíjí baterie. Elektrický motor zrychlí z nuly na sto za 8 vteřin a maximálně jede rychlostí 160 km/hod. „Věříme, že tohle auto je budoucnost. Stane se z něj model, který změní trh,“ vypráví mi z kabiny jednoho z prototypů viceprezident GM Jon Lauckner. Je jedním z mála, který tohle auto řídil na silnici: „Je to neuvěřitelný pocit, šlápnete na plyn a slyšíte jenom slabý zvuk svištících pneumatik. Něco podobného jsem za volantem ještě nezažil.“

Úsporná auta byla dosud především japonským královstvím. Hlavně Toyota chce udržet pozice, v Detroitu představila už třetí generaci hybridního modelu Prius. I jeho vybavení vypadá jako ze sci-fi: solární panely zabudované do střechy napájejí ve slunečných dnech klimatizaci, kterou si člověk může zapnout ještě před jízdou, takže neusedá do rozpáleného auta. A samozřejmě spotřeba: pod 5 litrů nad sto kilometrů.

Jenom pár výrobců v Detroitu neukázalo modely s nápisem „zelený pohon“ nebo „ekomotor“. Většinou to byly ty nejluxusnější značky, které nemusejí usilovat o masového zákazníka. Zbytek vsadil na jedinou kartu. Ta s sebou ale nese zásadní problém. Úsporná auta se prodávají v době, kdy cena benzinu roste. V létě, kdy se v Americe vyšplhala na 4 dolary za galon (něco málo přes 20 korun za litr), se třeba hybridní Priusy prodávaly dráž, než byla oficiální cena od výrobce. Finanční krize ale stlačila ceny benzinu na polovinu a zhruba stejně klesl i prodej úsporných modelů.

Americké automobilky se teď pouštějí do boje, aby své nové modely prodaly. Už oznámily, že chtějí s vládou jednat o zvýšení daně z pohonných hmot. Ta je teď 18,5 procenta a, i když si kromě federální vlády něco berou i jednotlivé státy a někde i města, i tak celkové zdanění daleko zaostává za evropskými 60 procenty.

Detroitský autosalon tradičně ukazuje, kam směřuje svět motorů. Desetiletí to byl souboj o co nejvyšší výkon. Letos se všechno změnilo. Možná to není začátek revoluce, tahle expozice a třeba autodrom pro elektrovozidla v podzemí výstavní haly znamená její oficiální posvěcení. Třeba to bude konec éry levného benzinu ve Spojených státech. A naopak začátek éry nové - kdy se na světě začalo dýchat trochu líp.

Nové modely automobilky předváděly méně pompézně než loni.
Nové modely automobilky předváděly méně pompézně než loni.
Více fotek
  • Nové modely automobilky předváděly méně pompézně než loni. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/619/61874.jpg
  • Nablýskaná auta, standard autosalónu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/619/61873.jpg
  • Chevy Volt by měl podle nadějí GM změnit poměry na trhu. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/619/61870.jpg
  • Autosalon Detroit autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/619/61876.jpg
  • Autosalon Detroit autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/619/61869.jpg
  • Jeep je jedna ze značek, která by měla přežít z koncernu Chrysler. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/619/61871.jpg
  • Ekologicky šetrná auta dominovala každé expozici. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/619/61867.jpg