Nebát se a držet Číňanům palce

Nemá to možná úplně jasné kontury, ale je to tady. Po obavách z globálního oteplování zachvátil zemi strach z Číny. Když nás nezaplaví voda z rozpuštěných ledovců, převálcujou nás ti z Asie. S posvátnou hrůzou o tom dokáže mluvit i český družstevní zemědělec, který právě zabalil do krabice (čínské) žárovičky z vánočního stromku a po tučných svátečních hodech si zalil na talíři instantní (čínské) nudle. No, možná kdybyste na něj trochu zatlačili, svěří se vám, že si tu čínskou hrozbu představuje asi tak, že na jeho pastvině u lesa vyroste gigantická (vietnamská) tržnice…V Číně nikdy nebyl, živého Číňana nikdy nepotkal a o Zemi středu ví jen to, že je hodně lidnatá a rychle roste. A že se brzy stane nejsilnější ekonomikou světa. Protože to píší v novinách a vysílají v televizi. Jak ale ten čínský válec bude vypadat?

Všichni do továren!

Podle Světové banky by letos měla čínská ekonomika růst tempem 8,7 %. Je to sice o víc než procento pomaleji než loni, ale přece pořád o mnoho víc, než kolik čekají USA nebo evropské země. Už mnohokrát bylo řečeno, že to, čemu my na západě říkáme krize, se východu příliš nedotklo. Čemu vděčí Čína za raketový rozvoj?

Na začátku čínského zázraku bylo v podstatě totéž, co přispělo i v České republice v letech 2004 až 2006 k slušnému čtyř až šestiprocentnímu růstu – realizované zahraniční investice (které přilákal mj. vstup Česka do EU a stále ještě relativně levná pracovní síla) a slušná spotřebitelská poptávka. Čína postavila svůj pokrok na obrovské armádě absolutně levné pracovní síly a – jak jinak - zahraničních investorech. Právě ti nastartovali motor na nejvyšší obrátky. A zatímco ten český momentálně škytá a chytá druhý dech, čínský má ještě značný potenciál k další rychlé jízdě.

Pokud by někdo chtěl zdůrazňovat zásahy Pekingu do čínské ekonomiky, které se také na růstu podepsaly, stačí jen odkázat na poslední dění ve vyspělých zemích. Dá se dnes říci, že vlády v západní Evropě či Spojených státech do ekonomiky nevstupují? Tu pomáhají balíky peněz, jinde podpůrnými programy jako šrotovné a podobně. Schválně, změřme, kdo kde dnes zasahuje víc…

Bohatý Číňan vs. chudý Američan

Podle čínských zdrojů se počet chudých Číňanů snížil z 85 milionů v roce 1990 na 35 v roce 2009. Skutečný stav ale může být mnohem horší – zmíněná čísla oznámil šéf kanceláře čínské Státní rady pro likvidaci chudoby. Čínské vedení slibuje, že do roku 2020 prý žádná "naprostá chudoba" nebude. I kdyby se to povedlo, neznamená to, že za devět let bude celá Čína rozvinutou zemí. A to ani tehdy, když velikostí ekonomiky předežene Spojené státy – s počtem obyvatel skoro jedna a půl miliardy to není zase tak velké umění. I s přihlédnutím k tomu, že v Číně raketově přibývá multimilionářů, hrubý domácí produkt na hlavu je stále ještě několikanásobně nižší než ve vyspělých zemích. Podle CIA byl v roce 2009 HDP na obyvatele v paritě kupní síly v USA 46 tisíc dolarů, v Číně to bylo 6600 dolarů. Pro srovnání, v Česku tento údaj podle stejných zdrojů dosáhl necelých 25 tisíc.

Čínská společnost se dramaticky majetkově rozvrstvila a chudých oblastí je v Číně podstatně víc, než jsou političtí představitelé této země ochotni připustit. To kromě jiného představuje ještě velký potenciál neuspokojené domácí poptávky. A právě té vyhládlosti Číny po zboží všeho druhu, které nestíhá nebo nedovede vyrobit, vděčí i mnohé západní firmy za rostoucí obrat. Stačí připomenout českou Škodu Auto, která ze 760 tisíc aut prodala v Číně loni víc než 180 tisíc. Meziroční nárůst odbytu představoval přes 47 %. A jak všichni víme, automobilový průmysl je v Česku významným tahounem růstu. 

Než se mozky naplno rozběhnou…

Jistě, Čína není náš největší obchodní partner, stejně jako není nejvýznamnějším odbytištěm pro velkého bratra - Německo, na kterém česká ekonomika do značné míry závisí. Nicméně Němci vědí, že kdo nezíská velké zakázky na čínském trhu dnes, může později zůstat stát mimo. Letos na začátku ledna podepsalo Německo s Čínou dohody za skoro devět miliard eur, nejvíc tradičně v automobilovém průmyslu, ale další například také v energetice.

Tak proč se Číny bát, když je potenciálním odbytištěm evropského zboží? Je to spíš problém vyspělých zemí, aby se zaměřily na takovou výrobu, pro níž mají předpoklady a kde je možné najít určitou komparativní výhodu. Vánoční žárovičky, hračky ani nudle to asi nebudou. Naopak na to, než začnou brázdit Evropu a Spojené státy čínská auta, si ještě nějaký čas počkáme, i když se o tom už pár let mluví a čínští výrobci statečně navštěvují autosalony po celém světě. (Vlastně zpět, tady se opravme: čínská auta už v Evropě jezdí. Nenesou ale značku Van Dong, nýbrž  Volvo.)

Jakkoliv se Čína snaží dosáhnout úspěchů ve vědeckém a technologickém výzkumu (předpokládejme pro tuto chvíli, že vlastními kapacitami a vlastním intelektuálním potenciálem), nejde to tak závratně rychle, jak se možná zdálo. Ale je to jen otázka času.

Dálnice Praha-Peking

Z posledních zpráv, které rozvířily možná víc laickou než odbornou veřejnost, je třeba ještě připomenout nápad ministra dopravy Víta Bárty vyzkoušet čínské firmy při stavbě dálnic. Běžnému občanovi to připadá absurdní, stavební firmy poukazují na to, že nebudou zakázky pro české firmy. Skutečnost je malinko jiná: nebudou zisky (provize atd.) pro tuzemské stavební firmy, ale práce ano. Čínské firmy by si asi těžko přivezli veškeré dělníky ze své domoviny. Tak proč to nezkusit? Třeba se od čínských inženýrů můžeme něčemu přiučit. Nebudou to nejspíš nové převratné technologie na nezničitelné dálniční povrchy, ale třeba u nás zavedou nové ceníky dopravě-stavebních prací…

Pomaleji a bezpečně

Vraťme se zpět k hospodářskému růstu. Je obtížné odhadovat, zda a jak dlouho by mohl bouřlivý vývoj posledních dvou desetiletí s devíti desetiprocentním růstem bez nehody vydržet. Samo komunistické vedení vyhlásilo, chtělo by se říct moudře, novou pětiletku (2011-2015) za období spíše stabilizační. Hodlá se více zaměřit na sociální systém a snížit nezaměstnanost. O zpomalení ekonomiky se už postaraly některé kroky, například utažení měnové politiky, které Peking učinil v obavě z přehřátí ekonomiky a růstu inflace koncem loňského roku. To ale zatím není dostatečné. Nebezpečí vytvoření bubliny nejen na trhu nemovitostí je dost reálné. Západ by mohl vyprávět o tom, co může být následkem … A všichni si čím dál víc uvědomují, že při současné obchodní a finanční provázanosti jednotlivých zemí  je zdravý růst Číny důležitý nejen pro Číňany samotné, ale pro celou světovou ekonomiku. Věřit tomu, že když se nedávná evropsko-americká krize příliš nedotkla Asie, že by asijský problém neodrazil v jiných částech světa, je iluze. Nezdravá a nebezpečná.

Koupím dluh - zn.: „Za patent“

Kromě postupu na špici žebříčku největších ekonomik se Čína dostává do popředí i v dalším ohledu: kupuje dluhy. A nejspíš nezůstane jen u španělských a portugalských. Čína přitom říká: máme zájem na stabilitě eura. To vyvolává ve vyspělém světě pochopitelně rozporuplné pocity. Na jedné straně je tedy země středu zachráncem, na druhé straně je tady obava, že dlužnické země se tak dostávají do pozice, kdy budou tahat za kratší kus pomyslného provazu. Kdo by si chtěl Čínu rozzlobit? Změna přístupu vyspělého světa vůči Pekingu nemusí tak mít jen podobu větší shovívavosti vůči potlačování lidských práv v Číně, ale také třeba mírnějšího tlaku na ochranu duševního vlastnictví, což je stále ještě jeden z největších problémů v obchodu mezi Čínou a vyspělými zeměmi. Ano, tohle riziko tady existuje.

Tak co s tím vším? Zdá se, že nám nezbývá nic jiného, než držet Číně palce, aby to všechno ustála. A s faktem, že její role ve světě poroste, se prostě smířit. Nakonec Čína nikdy nebyla malou nevýznamnou zemí. A kdo se s tím smířit nechce, nechť se odstěhuje na jinou planetu. Neuškodí, když se předtím naučí čínsky. Pro jistotu. Co kdyby ta planeta už byla obsazená…

Čínská energetika
Čínská energetika
Více fotek
  • Čínská energetika autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2223/222292.jpg
  • Čína autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2165/216408.jpg
  • Čínské letadlo J-20 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2237/223642.jpg
  • Číňané autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2223/222291.jpg